Door Vrouwennetwerk op 11 juli 2022

Werkbezoek FNF aan Ecopark De Wierde, in Heerenveen

In 2019 zijn wij als Vrouwennetwerk (FrouljusNetwurkFryslân) gestart met het thema ‘Circulaire economie’. Voor 2020 stond o.a. een werkbezoek aan Omrin al op ons programma (wil toe naar ‘geen afval’).

En dan, eindelijk…. Na 2 jaar van ‘afstand bewaren’ konden de PvdA vrouwen elkaar weer fysiek ontmoeten. Dat hier behoefte aan was, bleek wel uit het aantal reacties, en de deelname. Met deze grote groep enthousiaste vrouwen was de ontvangstruimte bij Omrin snel gevuld. Extra stoelen werden aangedragen. En wat zo mooi is, iedere keer kunnen wij weer nieuwe vrouwen verwelkomen.

We werden hartelijk ontvangen door John Vernooij, Algemeen directeur van Omrin. ‘Onze’ Janny Vlietstra, tot februari jl negen jaar president-commissaris van Omrin, was ook ‘van de partij’. Zij heeft meegewerkt aan de duurzame ontwikkeling van Omrin. Maar ook Coby was als wethouder van Heerenveen nauw betrokken bij de groei. En alweer zijn er uitbreidingsplannen, nu in het kader van de biodiversiteit.

Tijdens de bedrijfspresentatie door Vernooij en zijn rechterhand Martin Ettema, werd duidelijk hoeveel er de afgelopen jaren is veranderd. Mensen en ook bedrijven zijn zich langzamerhand steeds meer bewust dat weggooien en overproductie onze aarde vernietigen. Het moet echt anders! Zo weinig mogelijk afval realiseren, dat moet ons doel zijn! En het overige aan de bron scheiden en waar mogelijk hergebruiken. Rondom dit scheiden ontstaat een hele keten, waaronder de Kringloopwinkels. Kunstenares Louise Cohen, van Omrins ’s Recycleboulevard, liet ons in een eerdere bijeenkomst zien wat er met creativiteit allemaal mogelijk is. De REC (ReststoffenEnergieCentrale) is als verbrandingsoven het laatste station zie ook: https://www.omrin.nl/bij-mij-thuis/over-omrin/.

Onze vrouwen kregen alle ruimte voor het kritisch stellen van vragen. Bijvoorbeeld over het elders scheiden van plastics en drinkverpakkingen die in zakken aan de lantaarnpaal worden gehangen. Omrin bewijst steeds weer dat zij dit zelf effectiever kan. Zij maken inmiddels onderscheid  in 5  verschillende categorieën plastics. Speciaal daarvoor is er jl. een speciale fabriek naast hun bedrijf gerealiseerd. Lastig blijft altijd dat er voldoende massa moet zijn voor een rendabele verwerking. Waarvoor je door het hele land reist om afval op te halen. Er wordt zeker over gedacht hoe dit zo duurzaam mogelijk te doen. Omrin produceert nu zelf groen gas, waar het eigen wagenpark op rijdt. Gedacht wordt ook aan groen vervoer via het water. Voor de PP zie: 2022-06-03 JVE bezoek vrouwennetwerk PvdA.pdf

Aansluitend het plenaire gedeelte, gingen we voor een rondleiding door de diverse installaties. Dat was vele trappetjes op en af, reden waarom stevige schoenen een vereiste zijn. De veiligheid staat voorop, er werd niets aan het toeval overgelaten. Ieder moest verplicht een helm, veiligheidshesje en mondkapje dragen. Daarnaast kregen we een koptelefoon en oortjes op, zodat ook de achtersten in de groep niets van het verhaal hoefden te missen. Onze verkleedpartij duurde wel even en leverde de nodige hilariteit op. Elkaar herkennen werd ineens een ‘dingetje’. In een lange sliert liepen we door de hallen. We zagen op de vele lopende banden een ongelofelijke berg afval, waar blazers plastics-, en magneten blikjes scheidden. Voor de ‘gasbol’ poseerden we voor een groepsfoto. Het  einde van de route naderde toen we nog een mooi voorbeeld van hergebruik zagen. Rode, van plastic gerecyclede fietsen! De kleur sprak ons allen aan!

Ook Europees moet regelgeving zorgen voor bv éénduidige materialen voor plastic flessen, gemakkelijker vervangen van onderdelen in apparaten etc.. Onze Frans en Diederik doen daar hun stinkende best. Er is op nog een wereld te winnen. Te beginnen bij ons zelf!