PvdA kritisch over proces regioadvies transformatiestation

Door Provinciale Staten op 13 mei 2020

De PvdA Fryslân betwijfelt of bewoners genoeg betrokken worden bij het regioadvies over de locatie voor een nieuw transformatiestation. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en TenneT willen dit station realiseren om de elektriciteit van een nog te bouwen windpark ‘Ten noorden van de Waddeneilanden’ aan te laten sluiten op het elektriciteitsnet in Noord-Nederland. In januari heeft de minister daarom aan dertien partijen in Groningen en Fryslân gevraagd om met een voorstel voor een locatie te komen. “Ik vind dat de omgeving en Provinciale Staten te laat over dit verzoek van de minister zijn geïnformeerd en dat de tijdsdruk erg hoog ligt voor een beslissing die zo ingrijpend is voor de omgeving van de uiteindelijke locatie”, reageert Statenlid Erik de Groot. Hij stelt daarom schriftelijke vragen over het regioadvies.

Inspraak

Mogelijk komt het nieuwe hoogspanningsstation in Burgum. “Voor de PvdA is het dan erg belangrijk dat hier draagvlak voor is in de omgeving. Ik hoor juist vooral bezwaren, bijvoorbeeld over geluidsoverlast of de vergrote kans op de komst van een industrieterrein. Ik wil weten hoe Gedeputeerde Staten met deze signalen omgaat”. Op 26 mei komt Gedeputeerde Staten met een concept regioadvies, die wordt voorgelegd aan inwoners en lokale stakeholders. “Dat is al richting de vakantieperiode. In september moet het definitieve besluit bekend worden gemaakt. De PvdA wil weten hoe het draagvlak onder inwoners en politiek vorm gaat krijgen.”