Opbrengst Windpark Fryslân ook naar duurzame initiatieven

28 februari 2020

Tijdens de Provinciale Staten van Woensdag herinnerde Jan Walrecht hoe hij van de kolenkachel, de uitstapjes met de petroleumboer tijdens de zomervakantie en het turfschip voor het huis van zijn grootouders, overging naar de centrale verwarming. Nu maakt hij de derde energietransitie mee, die naar een duurzame economie. Veel burgers voelen zich, net als de PvdA, actief betrokken bij deze transitie. Particulieren of corporaties komen met initiatieven om hun wijk, dorp of stad een stukje groener en duurzamer te maken. Wij moedigen dat aan. Wij willen dat zoveel mogelijk van deze initiatieven werkelijkheid worden. Daar is geld voor nodig.

Windpark Fryslân

Wij zijn dan ook blij dat een deel van de opbrengsten van Windpark Fryslân naar fondsen voor duurzame initiatieven vanuit de samenleving gaan. Het is dan wel belangrijk dat deze initiatieven de fondsen weten te vinden. Daarom wordt er op ons verzoek een communicatieplan gemaakt. Daarnaast willen we dat het effect van de bestedingen met de opbrengsten uit het windpark gemeten kan worden. We hebben het voorstel gedaan om dit te doen aan de hand van de volgende criteria: het aantal initiatieven dat gerealiseerd is, de effecten van deze initiatieven op het gebied van landschap en biodiversiteit, de effecten op werkgelegenheid, de waardering van Friese inwoners en de effecten van het windpark op natuur en ecologie. Daar is de meerderheid van de Provinciale Staten mee akkoord gegaan.

Woordvoerder

Jan Walrecht