24 november 2014

Campus Kollum: “Samen de krimp overleven”

Onderwijs, krimp en innovatie stonden vrijdag centraal bij het werkbezoek aan Kollumerland Ondanks dat de gemeente volgens wethouder Paul Maasbommel “niet de rijkste” is, blijkt men inventief met problemen om te gaan. Zo smeedden schoolbestuurders Hans Jansen (Lauwers College) en Wiebe Wieling (Piter Jelles) een plan om thuis-nabij onderwijs te waarborgen. Daarnaast onderscheidt PTH Groep uit Kollumerzwaag zich door de regio te betrekken bij hun werk.

Verschraling van onderwijs
“Als we niet samenwerken, groeit de krimp over ons heen”, zo vertelt Jansen aan de brede delegatie PvdA’ers. Hierbij benadrukt hij dat het niet alleen gaat om verschraling van het VMBO. “Het aanbieden van VWO voor alle profielen is vanwege te weinig leerlingen ook een probleem.” Wieling vraagt daarom aan de aanwezige raadsleden, Statenleden, gedeputeerden en Kamerleden om de vrijheid en steun om samen te kunnen werken. “Fuseren is niet aan de orde,” aldus Wieling, “we hebben alleen de behoefte om onderwijs grootschaliger te organiseren.” Het plan, dat tijdens het bezoek ‘Campus Kollum’ werd gedoopt, loopt aan tegen strikte regelgeving. Er mag op dit moment maximaal 50% van het onderwijs aan andere scholen worden uitbesteed. Maar volgens de schoolbestuurders is het in krimpregio’s “alleen economisch rendabel is als je het volledig samendoet”.

Werken met diep-Friezen
In klasopstelling kregen de PvdA’ers in het inspiratiecentrum van PTH Groep les in audiovisuele techniek. Het onderwijs zien eigenaren Willem Kooistra en Wijnand Fijnvandraat als hun belangrijkste bedrijfstak. Door half Nederland (“alles wat we binnen twee uur kunnen berijden”) voorzien ze scholen van de nieuwste digitale schoolborden. Naast het onderwijs richt PTH Groep zich op projecten met een “hoog innovatief karakter” in de zakelijke wereld. Hierbij benadrukt Kooistra dat ze bij voorkeur werken met mensen uit de eigen regio: “Wij werken graag met diep-Friezen.” Hierbij is het volgens hem geen probleem om gekwalificeerd personeel te krijgen. Dat de binding met de lokale omgeving in het DNA van het bedrijf zit blijkt ook uit het feit dat ze de lokale omroep RTV NOF daar waar mogelijk ondersteunen.

Bekijk hieronder de videoreportage die RTV NOF maakte over het werkbezoek.