Partijen willen de aanpak tegen energiearmoede versnellen

Door Provinciale Staten op 18 september 2022

De prijzen voor gas en elektriciteit rijzen de pan uit, waardoor steeds meer mensen te maken krijgen met energiearmoede. De fracties van PvdA, CDA, FNP, D66, SP en PvdD willen dat de aanpak tegen energiearmoede wordt versneld en komen met enkele voorstellen.

Energieteam Fryslân

De partijen willen het Energieteam Fryslân, dat bestaat uit 125 betaalde en vrijwillige energiecoaches en energieadviseurs met daaromheen vertegenwoordigers uit de gemeenten, corporaties en provincie, verder versterken. Dit energieteam kan mensen snel helpen om energiebesparende maatregelen te treffen, en zo geld te besparen. De partijen willen €300.000,- vrijmaken zodat energiecoaches nog meer mensen kunnen helpen. Ook moeten de coaches de vrijheid krijgen om energiebesparende producten aan te schaffen voor de mensen die dat zelf lastig kunnen betalen. Op dit moment weet 45% van de inwoners in Fryslân dat er energiecoaches actief zijn, met een PR-campagne in het Nederlands en het Fries kan deze hulp bij meer mensen onder de aandacht worden gebracht.

De vraag neemt toe

‘De provincie is samen met gemeenten vorig jaar begonnen met het opzetten van het Energieteam Fryslân. In steeds meer Friese gemeenten is inmiddels een betaalde energiecoach actief, die samenwerkt met vrijwilligers. Nu zoveel mensen financieel in de knel komen, willen we dit netwerk verder uitbreiden. We mogen niet accepteren dat mensen moeten kiezen tussen een warme douche of een warme maaltijd. Het kabinet moet snel maatregelen treffen, maar ook in de provincie kunnen we extra stappen zetten’, reageert Erik de Groot namens de indieners. Klaas Hofman, energiecoach in Leeuwarden, ziet de vraag naar hulp toenemen. ‘Op dit moment hebben we 150 aanvragen in Leeuwarden. We zouden in samenwerking met de provincie graag willen intensiveren. Het moet en kan sneller, door op meer plekken actief te worden en een vergoeding te hebben om snel maatregelen te kunnen treffen bij de mensen thuis.’

Energiebank

De partijen willen daarnaast dat de Energiebank Fryslân voor december operationeel is. Vanuit de energiebank worden mensen die last hebben van energiearmoede geholpen door coaching en begeleiding bij het benutten van (bestaande) regelingen. De coaches die aangesloten zijn bij de Energiebank Fryslân kunnen gemeentegrens overstijgend ingezet worden en financiële middelen kunnen gebundeld worden zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Tot slot willen de partijen dat de provincie snel aan de slag gaat met het aanvalsplan isoleren Fryslân.