Door Provinciale Staten op 25 november 2015

“Yn goed oerlis ynvestearre yn Drachten en It Hearrenfean”

“De provinsje moat net iensidich in besuniging oplizze.” Dat oordeelt Roel de Jong over de vijf miljoen euro die het bezuinigd op de investeringsagenda van Drachten en Heerenveen om nieuwe coalitieplannen te bekostigen. De PvdA vindt dat de provincie open en eerlijk moet handelen en de afspraken moet nakomen die het eerder met beide gemeenten maakte.

Samenwerkingsverband
“Der moat yn oerlis mei Smellingerlân en It Hearrenfean besjoen wurde wêr ’t romte is om te skowen mei budzjetten”, verklaart de Jong. Vooral de gemeente Smallingerland heeft principiële bezwaren tegen de bezuiniging. De investeringsagenda is bedoeld om de ruimte en economie van Drachten en Heerenveen te versterken. Op basis van gelijkwaardigheid gingen de drie partijen dit samenwerkingsverband aan. Daar moet de provincie zich nu ook aan houden vindt De Jong. “It is dêrom nedich de tarieding op korrekte wize, yn goed oerlis, oer te dwaan. Der moat op foet fan gelykwurdigens in mienskiplik, ûnderboud útstel komme.”