Door Provinciale Staten op 23 juni 2015

“Wees een goede werkgever, Provincie Fryslân”

Goed werkgeverschap staat voor de PvdA gelijk aan het opbouwen van gelijkwaardige arbeidsrelaties. Daarom wil de partij dat de provincie Fryslân zo snel mogelijk haar schoonmakers, kantinepersoneel en afdelingssecretaresses weer in eigen dienst neemt. “Deze medewerkers verdienen dezelfde rechten en plichten als hun collega’s in provinciale dienst”, verklaart Hetty Janssen.

Meer verbondenheid, minder payrolling
Voor de PvdA is het meer dan alleen een arbeidstechnisch verhaal, benadrukt Janssen. “Het gevoel daadwerkelijk te werken voor de provincie is minstens zo belangrijk. Het in eigen dienst nemen creëert onderlinge verbondenheid en vergroot het gevoel van verantwoordelijkheid bij de medewerkers.” Voor mogelijke extra kosten is Janssen niet bang. “Uit de jaarstukken van 2014 blijkt dat er bij de provincie een overschot is op de bedrijfsvoeringskosten. Dit is ruim voldoende om voor 15 jaar eventuele meerkosten te dekken.” Tegelijk denkt de PvdA verder dan alleen het facilitaire personeel. Bij de Provinciale Waterstaat zijn de medewerkers die bruggen en sluizen bedienen via payrolling aan het werk. Ook van deze constructie wil de partij af. Janssen: “We vragen het college om andere mogelijkheden te onderzoeken. Ook deze medewerkers hebben baat bij een vaste arbeidsrelatie, ook al werken ze in de zomer misschien meer dan in de winter.”