PvdA is tegen bezuinigingen op cultuur en natuur

Door Provinciale Staten op 9 november 2022

“Wij zien cultuur als een van de fundamenten van onze brede welvaart, het draagt voor een groot deel bij aan het hoge gelukscijfer dat wij in onze provincie geven aan ons leven” zegt woordvoerder Jan Walrecht tijdens het debat over de begroting voor 2023. “Een gemeente als Leeuwarden laat zien dat meer investeren in cultuur juist wél kan.” Eerder, bij de Kadernota, heeft de PvdA zich samen met het CDA, FNP en VVD sterk gemaakt dat de voorgenomen bezuinigingen op cultuur van het college worden doorgeschoven, zodat de nieuwe coalitie na de verkiezingen in maart definitief kan besluiten over de voorgestelde bezuinigingen. “De PvdA hoopt dat er na de verkiezingen 2023 andere keuzes worden gemaakt. Er zijn namelijk meer knoppen waaraan gedraaid kan worden”, aldus Walrecht.

MKB, dorpshuizen en culturele instellingen verdienen hulp

De PvdA heeft in de afgelopen maanden meerdere voorstellen gedaan om de gevolgen van de gestegen energieprijzen voor inwoners van Fryslân waar mogelijk te verzachten. 250 extra huishoudens kunnen daardoor gebruik maken van de Friese plusregeling op twee potten voor isolatiemaatregelingen en er komt geld vrij voor de energiebank voor meer energiecoaches die mensen kunnen helpen. Samen met het CDA en andere partijen doen we het voorstel om €1 miljoen vrij te maken om het MKB, de dorpshuizen en maatschappelijke en culturele instellingen ook te helpen bij het verlagen van hun energierekening met hulp van energiecoaches.

Aandacht voor verenigingen

Fryslân scoort hoog op brede welvaart. Maar onze mienskip staat onder druk door sociaal maatschappelijke problemen zoals eenzaamheid, toenemende vraag naar zorg en een afname van de bestaanszekerheid. Vanuit het coronaherstelpakket zijn in het verleden gelukkig budgetten gekomen waarmee verenigingen een herstart konden maken na corona. Dat is belangrijk voor de mensen in onze mienskip. Daarom hebben wij Gedeputeerde Staten gevraagd om nieuwe initiatieven van verenigingen voorlopig te blijven ondersteunen.