Door Provinciale Staten op 11 november 2023

Voorstellen voor een sociale en groene begroting

Deze week behandelde Provinciale Staten de begroting voor 2024, waarin staat hoe de provincie volgend jaar (en daarna) het geld gaat uitgeven voor de Friese inwoners. Wij hebben als Statenfractie voorstellen gedaan om de begroting socialer en groener te maken. Alleen ons voorstel ‘Woonplan foar Fryslân’ haalde tijdens de stemmingen een meerderheid. Dat voorstel is unaniem aangenomen.

Een sterke culturele sector

De coalitie en het college van Gedeputeerde Staten willen bezuinigen op cultuur. Wij hebben voorstellen gedaan om dat tegen te houden.

Het budget van Arcadia niet halveren.
We deden het voorstel om het budget van Arcadia niet te halveren van €2 miljoen naar €1 miljoen per jaar. De subsidie willen we gelijk houden door Arcadia niet alleen te betalen uit de begroting voor cultuur, maar ook o.a. die van economie. De kunstprojecten van Arcadia zijn immers ook goed voor de werkgelegenheid en het toerisme.
Samen met: SP, PvdD, D66, VVD en GL

Volwaardig cultuurbeleid
Met een amendement wilden we de structurele bezuinigingen op cultuur van €1,6 miljoen op termijn terugdraaien. Dat kan door dit in 2026 eenmalig te financieren uit de gebiedsbudgetten van de gedeputeerden, zakgeld dat zij uit mogen geven aan projecten binnen een aan hen toegewezen gebied. In 2026 vindt een herverdeling van het provinciefonds plaats (waaruit de rijksoverheid de provincies betaalt). Dan kan deze bezuiniging definitief worden teruggedraaid.
Samen met: SP, PvdD, D66, VVD en GL

Cultuur voor de toekomst
Voor cultuur hebben we ook een voorstel gedaan voor een instapregeling. Bij de bestaande subsidieregeling voor cultuur, de kunst basisinfrastructuur, zijn er ook (nieuwe) kunstenaars en instellingen buiten de boot gevallen. Deze bestaande regeling wordt door het college met een jaar verlengd. Wij deden een voorstel om €100.000 beschikbaar te stellen voor een instapregeling cultuur, waardoor zij een eerste stap kunnen zetten op het culturele veld.
Samen met: PvdD, SP en D66

Schone energie

Houd de wind buiten de woning
Een belangrijk punt uit ons verkiezingsprogramma en ons actieplan armoedebestrijding is dat de provincie mensen helpt om energie te besparen. Bijvoorbeeld door mensen te helpen bij het isoleren van hun huis. De provincie Fryslân is ook aandeelhouder van het Windpark Fryslân en ontvangt daar door de gestegen energieprijzen meer opbrengsten uit. Wij willen dat deze meeropbrengsten worden gebruikt om onze inwoners financieel te ondersteunen bij het besparen van energie. Tijdens deze begrotingsbehandeling deden we dat voorstel.
Samen met: SP, D66, GL en PvdD

Van dividend naar duurzaam
De provincie is een van de aandeelhouders van netwerkbedrijf Alliander. Dat bedrijf heeft dochterbedrijf Kenter verkocht, waardoor de provincie eenmalig €6,7 miljoen extra dividend ontvangt. Wat ons betreft wordt dat bedrag weer geïnvesteerd in hernieuwbare elektriciteitsprojecten. Die investering is goed voor de energietransitie maar zorgt ook voor nieuwe inkomsten bij de provincie.
Samen met: PvdD en GL

Minimumloon naar 16 euro

Een fatsoenlijk loon
Het huidige minimumloon is niet genoeg om van rond te komen. Volgens de Europese richtlijn hoort het minimumloon 60% van het mediane loon te zijn. Dat is €16,- per uur. Bij de begroting deden wij het voorstel om ervoor te zorgen dat bij de provincie het minimumloon van €16,- gehanteerd wordt.
Samen met: GL en SP

Eén minimumloon voor de hele organisatie
Iedereen die bij de provincie werkt hoort hetzelfde minimumloon te verdienen. Ook wanneer je via een schoonmaakbedrijf of cateraar werkt. Daarom hebben wij het voorstel gedaan om bij aanbestedingen de eis te stellen dat werknemers, die betrokken zijn bij de uitvoering van de aanbesteding, hetzelfde minimumloon verdienen als gehanteerd wordt bi.l de Provinsje Fryslân.
Samen met: GL en SP

Wonen weer betaalbaar

Woonplan foar Fryslân
Er zijn te weinig woningen voor onze inwoners. Starters kunnen moeilijk aan een huis komen, met name in de dorpen. En het aantal sociale huurwoningen moet flink toenemen. Dat moet aangepakt worden. Daarom deden wij tijdens het begrotingsdebat een voorstel om in samenwerking met de gemeenten snel met een Fries woonplan te komen waarin duidelijke doelen staan over het bouwen van betaalbare woningen, sociale huurwoningen en woningen voor doelgroepen als starters en ouderen.
Samen met: BBB, D66, SP, GL, CU, VVD, FNP en CDA.

Een betrouwbaar bestuur

Gedeputeerde Staten maakt in de begroting bij bepaalde thema’s (bijvoorbeeld natuur of openbaar vervoer) bedragen vrij om als Gedeputeerde Staten uit te kunnen geven, zonder dat er duidelijk vermeld staat aan welke doelen of resultaten deze bedragen zijn gekoppeld. Het wijzigingsvoorstel van de oppositiepartijen zorgt ervoor dat dit bedrag in de schatkist blijft, totdat de plannen om dit uit te geven zijn goedgekeurd door de Provinciale Staten. Zoals het er nu staat kan Gedeputeerde Staten namelijk zelf beslissen wat er met deze miljoenen gebeurt. Dat tast het budgetrecht van de Staten aan. Zij horen de sleutel van de schatkist te hebben. Dit wijzigingsvoorstel is niet aangenomen en daarom dienden de oppositiepartijen een motie van treurnis in over de gang van zaken.
Samen met: SP, GL, VVD, PBF, PvdD, D66, JA21, FvD en PVV.