Verduister een uur lang alle provinciale gebouwen; doe mee aan Earth Hour

Door Provinciale Staten op 17 februari 2021

Op 27 maart 2021 vindt tussen 20:30 en 21:30 wereldwijd het initiatief Earth Hour van het Wereld Natuurfonds (WWF) plaats. Gebouwen worden in dit uur verduisterd om aandacht te vragen om aandacht te vragen voor de kwetsbare natuur op onze aarde. De PvdA, GrienLinks, D66 en PvdD vragen de provincie ook mee te doen aan dit initiatief door alle provinciale gebouwen tijdens Earth Hour in het donker te zetten en inwoners, medeoverheden en bedrijven op te roepen om dit ook te doen. De partijen doen dit door tijdens de Provinciale Staten van 17 februari een motie vreemd met dit verzoek in te dienen.

Goede voorbeeld

Statenlid Erik de Groot (PvdA), namens de drie partijen: “Als provincie hebben we de ambitie om de betrokkenheid van inwoners bij hun leefomgeving te vergroten. Dat is precies wat het WWF met Earth Hour ook wil doen. Het zou mooi zijn als heel Fryslân een uur lang donker is, om het bewustzijn over de impact van ons energieverbruik op het klimaat te vergroten. Wij zien in Earth Hour een kans om als provincie het goede voorbeeld te geven.”

Voiceoftheplanet.org

De Groot doet ook de oproep om de petitie ‘Voice of the Planet’ van het WWF te ondertekenen. Deze petitie wordt in het najaar van 2021 aangeboden op een biodiversiteitsconferentie waar wereldleiders spreken over een mondiale aanpak tegen biodiversiteitsverlies, ontbossing en klimaatverandering.