Door Provinciale Staten op 5 februari 2015

Verdringing Friese bouwvakkers door financieel gesjoemel onacceptabel

Het sjoemelen met huisvestigingskosten bij provinciaal aanbestede projecten zoals De Centrale As mag absoluut niet. Friese bouwvakkers worden zo verdrongen door arbeidsmigranten. Toch blijkt dat dit gebeurt. Reden voor fractievoorzitter Remco van Maurik om namens de PvdA vragen te stellen aan verantwoordelijk gedeputeerde Poepjes (CDA).

Eerlijk werk
“De PvdA hecht enorme waarde aan eerlijk werk en maatschappelijke verantwoord ondernemen”, zo verklaart Van Maurik. “Het is onacceptabel dat er bij bouwprojecten in Fryslân, die nota bene door de provincie zijn aanbesteed, zulk gesjoemel plaatsvindt. We vinden het niet te bevatten dat buitenlandse arbeiders, Friese bouwvakkers wegconcurreren door belastingdeals bij projecten die met Fries geld worden betaald. Poepjes wordt daarom verzocht onderzoek te doen en het provinciale inkoop- en aanbestedingsbeleid aan te passen. Van Maurik: “We verwachten dat de gedeputeerde maatregelen neemt en de geconstateerde situatie recht zet.” Naast De Centrale As behoort volgens de berichten ook een Leeuwarder aquaduct bij de in opspraak geraakte bouwprojecten.