Tweede coronaherstelpakket: Lok op 1: ‘No en moarn’ deel II

Door Provinciale Staten op 23 april 2021

De coronacrisis duurt inmiddels al ruim een jaar en is nog niet voorbij. Dat betekent ook dat bedrijven, ondernemers en culturele en maatschappelijke organisaties nog steeds getroffen zijn door de gevolgen van de maatregelen. Het nieuwe pakket met herstelmaatregelen, Lok op 1: ‘No en moarn’ deel II, bestaat uit maatregelen die de Friese economie, arbeidsmarkt, gastvrijheid, leefbaarheid en cultuur helpen. Met bedragen waar getroffenen nu iets mee kunnen én subsidies voor projecten waarmee we de brede welvaart in Fryslân vergroten. Tijdens de Statenvergadering van 21 april stond het tweede herstelmaatregelenpakket ook op de agenda.

De PvdA is tevreden over het pakket van €10 miljoen. Jan Walrecht (woordvoerder economie) vindt het goed dat er subsidies zijn waar maatschappelijke organisaties als Zorgebelang gebruik van kunnen maken. De PvdA verwacht dat iedere organisatie die gebruik wil maken van het pakket, ergens een plek krijgt. Mocht dat niet zo zijn, dan verwachten we dat de provincie fexibel is.

Samen met het CDA, FNP, GL, SP, 50+ en D66 diende de PvdA een motie in om €100.000 uit het pakket te gebruiken om reizigers weer terug te krijgen in het openbaar vervoer.

Walrecht deed tijdens de vergaderingen ook een oproep aan de VVD, D66, het CDA, en de ChristenUnie om hun Kamerfracties aan te sporen meer te doen voor zzp’ers die door de Tozo-regeling met veel minder inkomsten zitten.

(📸 NJR)