26 maart 2014

Tunnel Hurdegaryp

Komt er een goede veilige tunnel onder het spoor Leeuwarden – Groningen bij Hurdegaryp? Dat was de centrale vraag in de Motie ‘Vreemd aan de orde van de dag’, die wij in de Statenvergadering van 26 maart hebben ingediend.

Oorspronkelijk was bij de aanleg van de aftakking van de Centrale As naar Leeuwarden rekening gehouden met een fietstunnel, die zo zou worden aangelegd, dat deze gemakkelijk te verbouwen zou zijn tot een auto-fiets-voetgangerstunnel. Intussen zit het tij niet mee. Niet alleen is er een financiële tegenvaller bij ProRail bij de ondergrond van het uit te breiden spoor. Deze tunnel verdween ook van de lijst van het landelijke Programma Veiligheid Overwegen (LVO), waarmee een rijkssubsidie is gemoeid van 50%. Het ging er zelfs op lijken dat er van die mooie plannen slechts een fietstunneltje tot het spoor zou overblijven. Alle reden om aan de bel te trekken!

Daags voor de Staten was het nog spannend of er wel voldoende steun zou komen voor onze motie. De ochtend van de vergadering bleek dat wij ons voor niks zorgen hadden gemaakt. CDA, CU, Friese Koers, FNP en VVD dienden hem zelfs mee in en uiteindelijk werd de motie met 27 stemmen vóór en 3 tegen aangenomen.

Onze fractie heeft er bij de toelichting op de motie geen doekjes om gewonden dat voor ons de best mogelijke oplossing moet worden nagestreefd: een volwaardige auto-fiets-voetgangerstunnel bij Hurgegaryp. Dan zijn de spoorbomen niet meer nodig, die straks met de komst van een extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen elk uur een kwartier gesloten zullen zijn. Kortom: zo’n tunnel is het beste voor de veilige bereikbaarheid van dorp en spoor.

We hebben Gedeputeerde Staten uitgedaagd om hiermee voortvarend aan het werk te gaan. Zo moet die tunnel weer op de lijst voor de tweede fase van dat rijksprogramma voor veilige overwegen. Vóór 30 april worden de Staten over alle ontwikkelingen geïnformeerd en kunnen we onze vervolgstappen bepalen.

Wordt vervolgd.