3 juli 2014

Topsalarissen Liander onacceptabel

PvdA Fryslân vindt het onacceptabel dat er vorig jaar bij Liander 24 werknemers boven de ‘Balkenendenorm’ verdienden. PvdA Fryslân fractievoorzitter Remco van Maurik: “Het is in deze tijd maatschappelijk niet verantwoord om zoveel te verdienen bij een bedrijf waar overheden aandeelhouder zijn.” De PvdA-Statenfractie heeft Gedeputeerde Poepjes daarom gevraagd of zij de uitbetaling van topsalarissen bij Liander een halt wil toeroepen.

Uit het jaarbericht van Liander blijkt dat topman Peter Molengraaf 390.000 euro verdiende in 2013. Ook zaten er 6 leden van de Raad van Commissarissen en 17 directeuren boven de norm uit de Wet Normering Topinkomens (WNT). Daarnaast heeft Liander 11 gouden handdrukken uitgedeeld die boven de gestelde norm uitkwamen. Volgens Van Maurik is dit onverantwoord en “staat het niet in verhouding tot de werkzaamheden.” Liander is een dochteronderneming van Alliander N.V. en aandeelhouders van Alliander N.V. zijn diverse provincies en gemeenten waaronder Fryslân.