Door Provinciale Staten op 28 augustus 2015

Toekomst investeringsprogramma ‘Wurkje foar Fryslân’ geheimzinnig

Het college wil 100 miljoen bezuinigingen op ‘Wurkje foar Fryslân’. Voor de PvdA is het onduidelijk welke toekomst het programma tegemoet gaat. Voordat de Provinciale Staten met het college in discussie gaat over de toekomstplannen, wil de PvdA eerst meer informatie van Gedeputeerde Staten ontvangen. “Zonder duidelijke antwoorden op belangrijke vragen is het niet mogelijk om een goede politieke afweging te maken”, benadrukt fractievoorzitter Remco van Maurik.

Open brief
Omdat het niet mogelijk is om tijdens een commissie of informatiemarkt vragen te stellen heeft de PvdA een open brief aan het college gestuurd. In deze brief benadrukt de PvdA dat het belangrijke informatie mist en dat het specifiek wil weten of ‘Wurkje foar Fryslân’, dat valt onder de inzet van de ontvangen Nuon-gelden, als zelfstandig programma blijft bestaan.

Toekomst
Tevens ondersteunt de PvdA de vragen die GrienLinks stelt over ‘Wurkje foar Fryslân’. “Ook wij willen weten waarom er 100 miljoen wordt bezuinigd en wat hier de achterliggende gedachte bij is”, aldus Van Maurik. “De ideeën voor ‘Wurkje foar Fryslân’ droegen inwoners en ondernemers van Fryslân van onderop aan. Deze staan nu door een besluit van bovenaf op losse schroeven. Het is voor de inwoners en ondernemers, en daarmee voor ons, belangrijk om te weten welke gesteunde projecten het college schrapt en hoe het de Friese economie in de toekomst stimuleert.”

Omvangrijk
‘Wurkje foar Fryslân’ werd in 2013 op initiatief van de PvdA gelanceerd. Niet eerder is er in Fryslân zo’n omvangrijk economisch programma opgezet. Sindsdien heeft het geholpen de Friese economie te versterken en werk te creëren. Zo zijn er vele honderden banen en werkervaringsplekken ontstaan en heeft het succesvolle projecten zoals ‘Ondernemersimpuls Fryslân’ en het ‘Doefonds’ voortgebracht.