7 januari 2013

Succesvolle PvdA Waddenbijeenkomst in Harlingen

Afgelopen zaterdag 4 januari heeft een drukbezochte en succesvolle PvdA Waddenbijeenkomst plaatsgevonden. Lutz Jacobi en ik hadden deze bijeenkomst georganiseerd om inbreng te verzamelen voor een nieuw PvdA Waddenpuntenplan. In 2009 hebben wij een eerste puntenplan geschreven en daarvoor alle eilanden bezocht. Dit puntenplan is op een aantal plekken gedateerd, omdat punten zijn gerealiseerd of door andere ontwikkelingen, zoals de overgang van het Waddenfonds van het Rijk naar de provincie. Daarom zijn wij samen met andere PvdA’ers, van de eilanden en de vaste wal, bezig een nieuw PvdA Puntenplan Waddengebied te maken, met lokale, provinciale en landelijke actiepunten.

Het Puntenplan heeft ons de afgelopen jaren geholpen om onze visie op de ontwikkeling van het Waddengebied herkenbaar te kunnen uitstralen. Zo hebben we de Puntenplannen regelmatig bij werk- en campagnebezoeken op de eilanden verspreid, en gebruikt om tijdens bijeenkomst te vertellen over onze standpunten en gerealiseerde voorstellen. Ruim 40 mensen hebben de bijeenkomst bezocht en meegedacht. De Waddeneilanden waren ruimschoots politiek vertegenwoordigd, door raadsleden en een wethouder die speciaal voor deze gelegenheid de oversteek hadden gemaakt.

Daarnaast waren verschillende organisaties zoals de Waddenvereniging, de Wadvaarders en Waddengoud vertegenwoordigd. In vier werkgroepen (toerisme, duurzaamheid, bestuurlijke inrichting en welzijn/zorg/onderwijs) hebben de aanwezigen met gedrevenheid en af en toe een stevige discussie input geformuleerd voor het nieuwe plan. Omdat Lutz en ik graag punten willen opnemen die daadwerkelijk leven en spelen op en rond Waddengebied en bij de eilanders, is een dergelijke bijeenkomst voor ons zeer waardevol.

Een kleine selectie uit de inbreng van de aanwezigen:
– De bestuurlijke spaghetti is nog steeds knelpunt/belemmering. Het Waddengebied of deel daarvan uitroepen tot Nationaal Park kan (deels) een oplossing bieden om de uitvoering van bijvoorbeeld natuurbeheer beter ter hand te nemen.

– Verschillende belanghebbenden hebben aangegeven dat zij bij verschillende ideeën over gebruik van het gebied, eerst gezamenlijk tot een oplossing moeten komen. Daardoor kan de rol van de (Rijks)overheid in positieve zin ook meer veranderen naar ondersteunend in plaats van regisserend van bovenaf.

– Er waren positieve geluiden vanuit het veld te horen over de voortgang van het Natuurherstel programma Rijke Waddenzee.

– Binnen het Waddenfonds is de wens van de aanwezigen om meer aandacht te besteden aan het verduurzamen van het Waddengebied.

– De eilanders willen graag maatwerk als het gaat om voorzieningen om het gebied van zorg, onderwijs en welzijn te kunnen behouden voor het eiland. De hiervoor ingestelde Waddentoets wordt nog te weinig gehanteerd. Nog te vaak wordt met een “Randstedelijke bril” vanuit Den Haag naar deze voorzieningen gekeken en daarop bijvoorbeeld de financiering en norm bepaald. De eilanders hebben gepleit voor goede vervoersverbindingen van de eilanden naar plaatsen waar voorzieningen op de wal.

Kortom, het was een zeer boeiende bijeenkomst met bruikbare uitkomsten! Lutz en ik gaan met alle inbreng aan de slag om een nieuw Puntenplan te schrijven, dat we zullen voorleggen aan de Tweede Kamerfractie en Statenfractie. Daarna zal het plan worden gepresenteerd. Deze presentatie is gepland in juni.

Heeft u nog ideeën/inbreng voor het Puntenplan? Wij horen die graag! Ze kunnen worden gemaild naar [email protected].