‘Sommige afspraken de Skieding staan nog niet op papier’

Door Provinciale Staten op 14 november 2018

“Het waren onzekere tijden voor de aanwonenden van de Skieding”, zei Statenlid Edou Hamstra tijdens voorlopig het laatste Statendebat over de N358 bij Surhuisterveen. De aansluiting van het industrieterrein Lauwerskwartier was het laatste onderdeel in wat Hamstra „een lang proces voor de betrokkenen” noemde. De keuze voor een zuidelijke aansluitingsweg wordt nu overgedragen aan de gemeente Achtkarspelen.

Vinger aan de pols

Hamstra verklaarde tijdens het debat dat meerdere aanwonenden haar toevertrouwd hadden dat nog niet alle onderlinge afspraken op papier staan. De PvdA verwacht van gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) dat zij vinger aan de pols houdt en erop toeziet dat alle afspraken nagekomen worden.

Faunapassage

Hieronder valt ook de aanleg van een faunapassage. In april werd besloten om naast een veetunnel een overgang voor onder andere dassen en reeën toe te voegen aan de plannen. “Wij waren verast toen wij in de uitwerking zagen dat het nu alleen een veetunnel betreft,” aldus Hamstra die opheldering eiste. Gedeputeerde Poepjes antwoordde dat een faunapassage nog steeds een optie is.

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten