18 maart 2014

PvdA wil poging wagen voor gecombineerde tunnel Hurdegaryp

Wat is de beste tunnel onder de spoorlijn Groningen -Leeuwarden bij Hurdegaryp en hoe gaan we die betalen? Op de eerste vraag is gemakkelijker een antwoord te geven, dan op de tweede. Het staat immers buiten kijf dat een gecombineerde auto-fiets-voetgangerstunnel de beste oplossing is voor de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling. Zeker wanneer straks vier treinen per uur gaan rijden tussen Leeuwarden en Groningen. Dan zijn de bomen elk uur een kwartier gesloten.

De Staten dringen al enige tijd aan op informatie over welke oplossing er komt bij Hurdegaryp. Een motie van die strekking van FNP, GrienLinks, VVD en PvdA is in de Statenvergadering van 18 september 2013 aangenomen. GS zegden daarnaast aan Jouke van der Zee toe dat verbeteringen aan de veiligheid en toegankelijkheid van de spoorlijn Leeuwarden-Groningen ook in relatie met de realisatie van de Centrale As worden bekeken. Vóór 30 april worden de Staten daarover gerapporteerd.

Intussen is er wel iets gebeurd. Zo moet ProRail de ondergrond geschikt gaan maken voor spoorverdubbeling. Een financiële tegenvaller. Ook verdween de tunnel van de lijst van het Programma Veiligheid Overwegen, waarmee rijkssubsidie was gemoeid van 50% van de kosten van een volwaardige auto-fiets-voetgangerstunnel. Omdat we niet willen dat we straks voor dezelfde investering slechts een fietstunneltje tot het spoor hebben, roept de PvdA-fractie Gedeputeerde Staten op om de komende rapportage uit te breiden met informatie over de problemen met de ondergrond en de gevolgen voor de bijdrage aan de tunnel. En over hoe de tunnel Hurdegaryp kan worden opgenomen bij de tweede fase van het Programma Veiligheid Overwegen, meer mogelijke oplossingen aangeven voor een veilige toegang en doorgang van verkeer en reizigers in Hurdegaryp en ons te informeren over de plannen om studenten vanaf Hurdegaryp met bussen naar de Campus te vervoeren, om daarmee de druk op station Leeuwarden te verlichten. De Statenfractie zal dit verzoek bij motie indienen tijdens een interpellatie in de Statenvergadering van 26 maart a.s.