PvdA wil meer rijkssubsidie voor Friese cultuurinstellingen

Door Provinciale Staten op 8 juni 2020

PvdA Fryslân vindt dat onze provincie er te bekaaid vanaf komt in het advies van de Raad voor Cultuur over de toekenning van rijkssubsidies aan culturele instellingen. Maar drie Friese culturele instellingen is een subsidie toegekend, waarvan twee nog voorwaardelijk. Het Oerol festival krijgt in het advies maar 450.000 van de gevraagde 700.000. “Dat vind ik te laag voor een festival met een nationale en internationale uitstraling, waarbij experimentele cultuurvormen, diversiteit en de pracht van een Waddeneiland samengaan,” reageert PvdA-Statenlid Anne Zijlstra. “Ik ben daarom blij dat de gedeputeerde voor cultuur Sietske Poepjes een lobby richting de Tweede kamer heeft aangekondigd waarbij zij zich sterk wil maken voor het Oerol Festival. Ik wil graag weten hoe de lobby eruit komt te zien.” Zijlstra stelt daarom schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten.

Meer subsidie

De PvdA vindt dat het behaalde resultaat te weinig is. Zijlstra wil daarom weten op welke wijze het college actief is geweest bij het stimuleren, adviseren en begeleiden van aanvragen van Friese cultuurmakers bij de Raad voor Cultuur. Zijlstra vindt het ook belangrijk om vooruit te kijken: “Hoe gaan we er in de toekomst als Fryslân voor zorgen dat meer Friese cultuurmakers een aanvraag voor subsidie indienen? En hoe gaan we de kans op toekenning van een subsidie verhogen?”

Woordvoerder

Anne Zijlstra