PvdA, CDA, VVD en GrienLinks vragen aandacht voor getroffen zzp’ers in de cultuur

Door Provinciale Staten op 23 november 2021

De culturele sector en de festivals- en evenementenbranche konden zich nog maar enkele weken herstellen van de schade door de coronamaatregelen, toen ze op 12 november opnieuw te maken kregen met extra maatregelen. Geplande voorstellingen, evenementen en festivals zoals Explore the North konden daardoor niet doorgaan. PvdA-Statenlid Anne Zijlstra spreekt van een harde klap voor met name de zzp’ers in een sector die tijdens de hele coronapandemie al in grote onzekerheid verkeert. Hij wil dat de provincie zzp’ers in de culturele sector en evenementenbranche helpt. Zijlstra stelt tijdens de Provinciale Staten van 24 november mondelingen vragen aan de cultuurgedeputeerde Sietske Poepjes. Dat doet hij samen met Wieke Wiersma (CDA), Esther de Vrij (VVD) en Charda Kuipers (GrienLinks). Zijlstra, Wiersma, de Vrij en Kuipers willen weten of zzp’ers in de culturele sector extra financiële steun kunnen krijgen. Die steun kan komen uit het provinciale coronaherstelpakket ‘Lok op 1: No en Moarn’.

Zzp’ers hard geraakt

De Statenleden willen ook weten of de coronapot voor cultuur groot genoeg is om zodra dit mogelijk is een doorstart van voorstellingen, festivals, en evenementen mogelijk te maken. Dat kan dan tot nieuwe opdrachten voor zzp’ers leiden. Zijlstra, Wiersma en de Vrij hopen op steun, want zij maken zich zorgen om deze groep. Zijlstra reageert namens de indieners: “Met name zelfstandigen zoals kunstmakers, technici, en andere ondersteuners worden hard door de maatregelen geraakt. Het missen van inkomen en de onzekerheid over nieuwe opdrachten is groot. Dat zorgt voor financiële onzekerheid.” Volgens de Statenleden maakt deze onzekerheid delen van de creatieve sectoren enorm kwetsbaar. Dat kan uiteindelijk grote invloed hebben op het culturele en creatieve leven van Fryslân. De indieners willen dat voorkomen.

Poepjes reageert positief

Gedeputeerde Poepjes onderstreepte tijdens de beantwoording dat het slecht gaat met de zzp’ers in de cultuur. Ze zijn onzeker over de toekomst. Poepjes verzekerde de partijen dat er genoeg geld is om lokale producties te ondersteunen. “We moeten ervoor zorgen dat provinciaal geld goed uitgegeven wordt en dat het niet in stenen gaat zitten of de exploitatie van bestaande, grote organisaties. Met het geld willen zorgen dat lokale voorstellingen door kunnen gaan en daarmee zzp’ers aan het werk kunnen”, aldus de gedeputeerde.