Groot aantal partijen wil inspraak van culture sector over laatste ontwikkelingen

Door Provinciale Staten op 11 oktober 2023

De culturele sector heeft in korte tijd twee brieven met slecht nieuws ontvangen van Gedeputeerde Staten (GS). Een brief over het halveren van het budget voor Arcadia van €2 miljoen naar €1 miljoen per jaar. En een brief over de verlenging van de regeling voor Musea en Kunstinfrastructuur waarin ook staat dat vanaf 2026 een structurele bezuiniging op cultuur en taal van €1,6 miljoen wordt doorgevoerd, terwijl een besluit daarover in de vorige periode is uitgesteld door Provinciale Staten. De PvdA, GL, PvdD, VVD, D66, en SP willen deze brieven agenderen voor een commissievergadering. Edou Hamstra (PvdA) namens de initiatiefnemers: ‘Deze besluiten hebben een enorme impact en kunnen niet zonder inspraak van de Friese mienskip, het culturele veld en Provinciale Staten genomen worden.’

Grote invloed op de mienskip

Nadat de culturele sector zwaar getroffen is door corona willen de initiatiefnemers met hen praten over wat hen te wachten staat. ‘Deze sector wordt al geconfronteerd met steeds meer stijgende lasten, denk aan inflatie en hogere energie- en loonkosten. Er worden nu keuzes gemaakt die een grote invloed hebben op de Friese mienskip, zoals de forse verlaging van de subsidie voor Arcadia. Wat voor gevolgen heeft dat voor hen en de mienskip?’ Ook benadrukken de initiatiefnemers de positie van Provinciale Staten: In het bestuursakkoord staat het totaalbedrag dat deze coalitie aan cultuur wil uitgeven, maar niet hoe dat bedrag is verdeeld. Per brief laat GS dat nu weten. Het gaat al om €6,8 miljoen van de €17,5 miljoen uit de tijdelijke budgetten. Het is onverstandig om dat zonder overleg met Provinciale Staten te doen.’

Structurele bezuinigingen

Daarnaast laat GS weten dat zij vasthouden aan een structurele bezuiniging van €1,6 miljoen euro op cultuur en taal. Terwijl de vorige Provinciale Staten niet akkoord ging met de invulling van deze bezuiniging. Zij wilden de huidige Provinciale Staten de ruimte geven voor een discussie hierover. Hamstra reageert: ‘Deze discussie moet nog worden gevoerd. Ook over dit besluit moet de mienskip kunnen inspreken.’

📷 Arcadia