22 augustus 2013

PvdA wil antwoord op klachten internet in treinen

De PvdA Statenfractie wil van het college van Gedeputeerde Staten weten wat er gedaan wordt aan de problemen met Wifi in de treinen van Arriva. De provincie heeft namelijk geld beschikbaar gesteld voor internet in de treinen, maar het internet blijkt in de praktijk te haperen. De fractie heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college. De PvdA wil weten of het college op de hoogte is van de problemen met internet. Statenlid Ömer Kaya: ‘Ik reis dagelijks met de trein en uit eigen ervaring weet ik dat de internetverbinding regelmatig hapert. Via Twitter, Facebook en van andere treinreizigers weten we dat dit breed leeft.’

In januari 2013 werd het startsein voor het gratis internet in de treinen gegeven door de provincie Fryslân. Met de gratis WiFi-aansluiting ging een langgekoesterde wens van de treinreizigers in Noord-Nederland in vervulling. Uit de ervaring van PvdA Statenleden en klachten die bij de fractie binnenkomen, blijkt het internet niet altijd goed te werken. De fractie wil van het college weten hoe de Wifi-verbindingen verder geoptimaliseerd gaan worden.

Statenlid Kaya: “Juist voor mensen die nog even iets voor hun werk en school willen doen is het slechte internet ontzettend vervelend. Maar ook als je wilt Whatsappen of iets op internet wilt opzoeken dan doet het internet het vaak niet. En het ligt dan niet aan zoiets simpels als het vergeten accepteren van de gebruikersvoorwaarden. Dat is frustrerend. Het aanbieden van gratis internet is super mooi, maar dan moet het wel goed werken.”

Deze vragen werden gesteld:

1. Is het college op de hoogte van de problemen die er zijn met WiFi in de treinen van Arriva?
  2. Zijn deze klachten ook zichtbaar in de inhoudelijke verantwoording die maandelijks via het MIPOV wordt gegeven?
  3. Is het college bereid om nader onderzoek te doen naar de klachten die niet in het MIPOV voorkomen?
  4. Volgens de subsidievoorwaarden die de provincie gesteld heeft, dient de klantwaardering voor het product internet in de trein door minimaal 80% van de gebruikers een 7 of hoger te beoordeeld te worden. Wordt dat percentage gehaald?
  5. Welke mogelijkheden ziet het college om het gewaardeerde internet te optimaliseren voor gebruik door reizigers?