PvdA, VVD, CDA, SP, D66, BBB, Steatelid Jonker, JA21, GL, FNP en PBF maken zich sterk voor het betrekken van eilanders bij hun veerverbinding

Door Provinciale Staten op 24 april 2024

Statenlid Christa Oosterbaan (PvdA) dient samen met VVD, CDA, SP, D66, BBB, Steatelid Jonker, JA21, GL, FNP en PBF een motie in tijdens de Provinciale Statenvergadering van 24 april om eilanders en eilandbesturen beter te betrekken bij de concessieverlening voor veerverbindingen naar de Friese Waddeneilanden. De partijen willen dat eilanders worden betrokken bij het opstellen van de Nota van Uitgangspunten en het Programma van Eisen zodat de uiteindelijke vervoerder de belangen van eilanders zwaar meeweegt. De motie werd in de Staten unaniem aangenomen.

Veerverbinding is een levensader

Volgens de indieners is de veerverbinding een levensader van en naar de Waddeneilanden. Christa Oosterbaan reageert namens de indieners: “De veerverbinding van de eilanden met de vaste wal is van cruciaal belang voor de leefbaarheid op de eilanden. Eilanders zijn er compleet van afhankelijk voor ziekenhuisbezoek, onderwijs, werk en andere belangrijke zaken die het leven op een eiland mogelijk maken. Het perspectief van de eilanders moet terugkomen in de concessie en dat kan alleen door hen te betrekken.”

Achter de eilandbesturen staan

In de motie spreken de Staten uit dat zij volledig achter de gemeenteraden en Colleges van B&W van de vier Friese Waddeneilanden staan met betrekking tot hun zorgen over het huidige proces van de concessieverlening. De motie verzoekt de gedeputeerde ook om in gesprek te gaan met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het betrekken van de eilanders bij hun veerverbinding. Vorige week is zowel van Ameland, als van Terschelling en Vlieland een delegatie naar Den Haag getrokken om hun zorgen over het proces te uiten. Tijdens het Waddendebat kreeg het Friese Kamerlid Habtamu de Hoop de toezegging van de staatssecretaris dat de inspraak wordt verlengd tot 27 mei. In die periode moet een uitgebreid participatieproces komen waarin de eilanders hun stem kunnen laten horen. Ook moet de positie van de eilandbesturen juridisch worden verankerd zodat zij een zwaarwegende stem hebben als er tijdens de concessie iets in de veerverbinding verandert.

📷 Willem de Vlamingh