28 november 2013

PvdA: ‘kredieten voor MKB alsnog verstrekken’

De PvdA Statenfractie is teleurgesteld dat een half jaar na het indienen van het amendement van de PvdA blijkt dat het verstrekken van leningen aan het MKB niet lijkt te kunnen i.v.m. Europese regelgeving. De PvdA wilde dat de plannen van de Kredietbank Nederland werden gebruikt om leningen te verstrekken aan Friese bedrijven. Door geld aan het MKB te lenen wordt voorkomen dat enkele bedrijven failliet gaan en op die manier kan de werkgelegenheid in de provincie worden behouden. Woordvoeder Hetty Janssen: “Ik ben blij dat het College toegeeft dat het ingewikkelder was dan gedacht, maar ook dat ze nu wel vaart willen maken en dus de urgentie onderkennen”.

Naar aanleiding van een bericht in de LC zijn er bij de PvdA fractie grote zorgen ontstaan over de uitvoering van een amendement. Tijdens het vragenuurtje in Provinciale Staten werd er door de PvdA gevraagd naar de daadwerkelijke stand van zaken van het amendement. Woordvoerder Hetty Janssen: “ons bekruipt het gevoel dat de juridische beoordeling vooral gericht is geweest op aangeven dat er sprake zou zijn van ongeoorloofde staatssteun i.p.v. dat er gezocht is naar mogelijkheden.” In de beantwoording gaf het college echter aan dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om alsnog tot het snel verstrekken van de leningen kan worden overgegaan. Het college gaf aan dat er andere opties zijn, bijvoorbeeld de inschakeling van de NOM of door aan te sluiten bij bestaande initiatieven. In december zal er alsnog een oplossing voor het probleem worden voorgesteld.

De PvdA Statenfractie nam in juni van dit jaar het initiatief om te komen tot een aantal quick wins: plannen die met de provinciale Nuon-reserve meteen van start kunnen. PvdA-woordvoerder Financiën Hetty Janssen: “In deze tijd van recessie moeten we de Nuon middelen niet op de bank laten staan, maar hun werk laten doen.” Ook potentiële ondernemers die financiering nodig hebben, kunnen van de regeling van de Nederlandse Kredietbank gebruik maken. Door middel van een begrotingswijziging is daarom € 5.000.000 beschikbaar gesteld om het MKB te kunnen helpen.