9 september 2013

PvdA juicht nieuwe bijdrage aan UCF toe

De resultaten van de University Campus Fryslân (UCF) zijn erg positief. Er zijn 35 plekken voor onderzoekers (promovendi) gecreëerd, waarvan 20 al zijn ingevuld. Er is daarnaast geïnvesteerd in het realiseren van masterstudies in Leeuwarden. Binnenkort zal het aantal masterstudies worden uitgebreid met onder andere Bestuurskunde. UCF draagt verder bij aan de ontwikkeling van de Dairy Campus tot een internationaal instituut. Bovendien komt er een masteropleiding Dairy Processing, zodat de kennisontwikkeling en –verspreiding in samenwerking met grote zuivelbedrijven in Fryslân wordt versterkt.

Bijdrage vrijgegeven
De PvdA Statenfractie is woensdagmiddag daarom ook akkoord gegaan met het vrijmaken van opnieuw €7 miljoen euro voor de University Campus Fryslân (UCF). Daarmee kan UCF academisch onderwijs en onderzoek in Fryslân verder versterken en uitbreiden. In januari 2011 hebben de Staten al toestemming gegeven voor de start van het programma UCF 2010-2015. Een bedrag van €7 miljoen zou daarbij voor het eerste deel van het programma gebruikt worden. De andere helft mocht pas worden gebruikt nadat Provinciale Staten opnieuw toestemming hadden gegeven. Ook tijdens de eerdere behandeling liet de PvdA al weten groot voorstander van de UCF te zijn.

Jongeren in Fryslân houden
De PvdA Statenfractie is blij dat er wordt gefocust op verankering in de Friese maatschappij en aansluiting wordt gezocht bij bestaande ontwikkelingen. “Op die manier kunnen Friese hoogopgeleide jongeren voor de regio worden behouden.”, aldus woordvoerder Ömer Kaya. Ook is de PvdA Statenfractie blij dat er wordt onderzocht in hoeverre UCF gebruik kan maken van de Kanselarij in Leeuwarden.