22 oktober 2014

PvdA Fryslân steekt stokje voor verkiezingsstunt CDA

De Statenfractie van de Partij van de Arbeid in Fryslân vindt dat CDA Fryslân campagne voert over de rug van kwetsbare jongeren. Tijdens de Statenvergadering van vandaag diende het CDA het verzoek in om een extra fonds van 2,5 miljoen euro voor jeugdhulp op te richten. Volgens PvdA fractievoorzitter Remco van Maurik is dit verzoek “overbodig en populistisch”.

Provinciegeld al beschikbaar voor knelpunten
“Het geld voor jeugdhulp is al beschikbaar,” aldus Van Maurik. “Sterker nog, CDA gedeputeerde Tineke Schokker heeft aangegeven dat het ruim voldoende is.” Dit blijkt uit het feit dat Schokker in september heeft geprobeerd om geld uit de pot voor sociaal beleid te halen en in te zetten voor zorgeconomie. De PvdA heeft toen ook al aangegeven en met hen de Staten dat dit geld voor knelpunten beschikbaar moet blijven. Van Maurik: “Er staat ruim vier miljoen op de begroting. Gemeenten kunnen zich met plannen melden. Er hoeven geen kinderen tussen wal en schip te raken. Deze actie van CDA Fryslân beschouw ik puur als verkiezingsstunt.”