PvdA Fryslân op bezoek bij bioboeren: ‘Zorg voor meer vertrouwen in elkaar!’

22 april 2024

Naar aanleiding van het stuk van het Friesch Dagblad die verscheen op 26 januari 2024, over bioboeren die vrezen voor hun bedrijf, sprak Statenlid en woordvoerder natuur en landbouw Klaas Zwart met Sybrand en Jolanda Bouma. Sybrand is voorzitter van Natuurweide, de belangenvereniging van biologische melkveehouders in Nederland. Hij heeft 130 koeien, 80 stuks jongvee en een biologisch melkveebedrijf boven Grou.

Uit het gesprek kwam naar voren dat, Sybrand en Jolanda vrezen voor de toekomst van hun boerenbedrijf. Dit doen ze, omdat de huidige regelgeving onvoldoende rekening houdt met het de lagere uitstoot van hun biologische boerenbedrijf. Hierdoor zijn veel regels voor gangbare boeren ook voor hen van toepassing.
Ook moet er meer waardering komen voor het werk van de boer en de praktische kennis die zij hebben. Dit moet ook door bestuurders worden gezien. Er lijkt nu namelijk sprake van een interpretatieverschil tussen boer en bestuurder. Bestuurders willen onderwerpen graag vanuit een specifieke opgave aanpakken, terwijl boeren juist meer een samenhang willen zien in het oplossen van de verschillende problemen die zij tegenkomen.

Dit kan volgens Bouma door meer vertrouwen te hebben in het veld. Oplossingen vanuit de overheid moeten daar wel op gericht zijn. Dan kan je juist de vraag stellen hoe de biologische landbouw juist wel passende regelgeving kan krijgen, en hoe overheidshandelen gekoppeld kan worden aan de bredere opgaven die er liggen voor het landelijk gebied. Het bieden van perspectief aan boeren is van groot belang, maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je de vraag naar een goed, kwalitatief product waar de boer ook mee vooruit kan?

Dat doe je met een koppeling met de bredere opgaven. Marketing, natuur, en water; het leunt allemaal op de kennis, kunde, slagkracht van de boer, samenleving en het landelijk gebied. Waar nu nog te vaak achteraf geredeneerd wordt dat een plan juridisch onhaalbaar is, kan ook op voorhand gekeken worden wat juist wel kan. Om de grote opgaven voor ons platteland het hoofd te kunnen bieden moeten we weer vertrouwen naar elkaar toe uitspreken. Dat begint met het rederneren vanuit de opgaven die er liggen. Hoe we dat doen? Daar werken we als Friese PvdA in de komende tijd verder aan. Het FPLG is daarbij een mooie bouwsteen.