De bereikbaarheid van het platteland staat onder druk omdat het aantal reizigers dat gebruik maakt van de bus nog steeds lager is dan voor de coronapandemie. De Partij van de Arbeid en ChristenUnie vinden het belangrijk dat de mienskip en de busvervoerder samen nadenken over het voorkomen van verschraling van het openbaar vervoer en het terugwinnen van reizigers. De partijen deden daarom woensdag tijdens Provinciale Staten het voorstel om de Friese mienskip uit te dagen om zelf met ideeën te komen die hun dorp of wijk bereikbaar houdt, wanneer de lijnbus is verdwenen of dreigt te verdwijnen. Dit voorstel haalde het. Dat gebeurt tijdens het debat over de nota van uitgangspunten van de busconcessie 2024-2034, waar Provinciale Staten beslist over welke eisen in de aanbesteding komen te staan.
Uitdaging aangaan
“We zien dat dit onderwerp leeft binnen de mienskip”, reageren woordvoerders Edou Hamstra (PvdA) en Matthijs de Vries (CU). “Dorpen en dorpsbelangen geven regelmatig aan dat zij graag meedenken over de bereikbaarheid van hun dorp.” Met het voorstel van de Statenleden kunnen dorpen of wijken straks zelf een plan van aanpak indienen. De vervoerder kijkt vervolgens mee of zij kan helpen met de uitvoering van het idee. Wanneer het plan wordt goedgekeurd, volgt een pilot in het dorp of de wijk. “Wanneer de lijnbus wegvalt of al is verdwenen, willen we met maatwerk voorkomen dat de bereikbaarheid op die plek afneemt. Zo houden we de leefbaarheid in stand.” De Vries en Hamstra hopen dat in de dorpen en wijken die de uitdaging aangaan om het ov in stand te houden, uiteindelijk meer reizigers het ov gaan gebruiken. “Als een pilot succesvol is, kan ook op andere plekken in de provincie gekeken worden of dit als een nieuwe vorm van vervoer aangeboden kan worden. Of er kan met de vervoerder gekeken worden of de lijnbus op die plek weer terug kan komen. Beide uitkomsten zouden een heel mooi resultaat zijn van de inzet van de mienskip.”
Eén tarief
Daarnaast deed Hamstra het voorstel om de concessiehouder te vragen om één keer het instaptarief te rekenen voor een reis met het ov. Op dit moment betalen bijvoorbeeld mensen 2,50 euro voor de Opstapper om naar een bushalte gaan. Bij de lijnbus betalen zij opnieuw het instaptarief. Er wordt al onderzocht of bij de overstap tussen trein en bus maar één keer het instaptarief te heffen. De PvdA vindt dat dit ook moet gelden voor alternatieve vervoersvormen. Een meerderheid van de partijen was het daarmee eens.