Door Provinciale Staten op 27 september 2017

PvdA breekt lans voor Zorgbelang Fryslân

Als regionale belangenbehartiger in de zorg vervult Zorgbelang Fryslân een onmisbare rol die de provincie financieel moet waarderen. Dat vinden de Friese Statenfracties van de PvdA, D66, GrienLinks, 50PLUS en de Partij voor de Dieren. “De belangen van de Friese zorgbehoeftigen moeten lokaal goed behartigd worden”, benadrukt PvdA-woordvoerder Hetty Janssen. “Op dit moment is onduidelijk wie of wat de provincie in kan zetten om dit te realiseren. Zorgbelang kan die rol uitstekend vervullen.”

Lokaal tenzij
Sinds de zorgtaken zijn overgedragen aan de gemeenten, hanteert de provincie Fryslân het ‘lokaal tenzij’-principe. “Dat wil zeggen dat de provincie taken, die ze lokaal niet kunnen oppakken, alsnog zelf oppakt”, verduidelijkt Janssen. Wat nu blijkt is dat de gemeenten op dit moment niet in staat zijn om de lokale belangenbehartiging en ondersteuning van regionale zorgtaken te financieren. De oppositiepartijen PvdA, D66, GrienLinks, 50PLUS en de Partij voor de Dieren dienen woensdag tijdens Provinciale Staten een amendement in om deze overkoepelende ondersteuning met provinciaal geld mogelijk te maken.

Afkoopsom
Voor Zorgbelang vroeg de PvdA in maart 2016 ook al expliciet aandacht. De steun die coalitiepartijen CDA, FNP, VVD en SP in hun coalitieakkoord zwart-op-wit toezegden, werd met een eenmalige provinciale subsidie teniet gedaan. Een „afkoopsom” noemde Janssen het destijds. Voor de PvdA stond en staat het afkopen van subsidies niet gelijk aan de gewenste ‘zachte landing’ van het sociaal beleid.