‘Snelloket’ voor actuele kunstprojecten

Door Provinciale Staten op 15 april 2020

PvdA Fryslân vindt het belangrijk dat de culturele sector kan inspelen op de veranderende samenleving. Wij willen daarom graag dat Friese kunstenaars met kunstprojecten die inhoudelijk reageren op of een direct gevolg zijn van de coronacrisis, door de provincie worden gesteund. PvdA-Statenlid Anne Zijlstra stelt schriftelijke vragen en wil van Gedeputeerde Staten weten of het binnen twee weken mogelijk is om door middel van een ‘snelloket’ actuele kunstprojecten te ondersteunen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het Iepen Mienskipfûns. “Wij denken bijvoorbeeld aan culturele projecten via livestream of de presentatie van gedigitaliseerd werk.”

Snelloket

Het idee van een snelloket voor actuele kunstprojecten komt van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, dat samen met de gemeente Amsterdam een loket opent. “Wij willen graag kijken of er een Friese variant mogelijk is op dit Amsterdamse initiatief en daarmee professionele kunstenaars en amateurkunstenaars de mogelijkheid bieden om met kunst op deze nieuwe maatschappij in te spelen en een breed en nieuw publiek te bereiken.”

Woordvoerder

Anne Zijlstra