PvdA wil een Nationaal Topsportcentrum voor Wintersporten in Thialf

Door Provinciale Staten op 15 juni 2020

De gouden Olympische medailles van Sven Kramer en Suzanne Schulting zorgen voor nationale trots. Heel Nederland juicht bij Olympisch succes. Maar de rekening van deze prestaties wordt voor het grootste deel door de inwoners van Fryslân betaald. De aandeelhouders van Thialf, provincie Fryslân en gemeente Heerenveen, staan de komende jaren voor stevige financiële uitdagingen ten aanzien van de exploitatie van het ijsstadion. Het herstelplan dat woensdag tijdens de Provinciale Staten besproken wordt voorkomt dat Thialf failliet gaat, maar de PvdA Fryslân heeft grotere ambities. Wij willen kijken hoe we uit de cirkel van steeds oplopende kosten voor de Friese burgers kunnen komen. Daarom verzoeken wij tijdens de Statenvergadering aan Gedeputeerde Staten om te kijken naar de mogelijkheid om in Thialf een nationaal topsportcentrum voor wintersport te realiseren.

Topsportcentrum

PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg reageert: “Achter de schermen is hier de afgelopen jaren al aan gewerkt door Thialf en Topsport Noord. Wat ons betreft gaat die optie nu serieus opgepakt worden, met een financiële bijdrage van het Rijk en het NOCNSF. In Heerenveen zou een Topsportcentrum Thialf de aanjager kunnen zijn van sportwetenschap en onderwijs, duurzame energieprojecten en innovaties in bewegen voor iedereen. Met een goede balans tussen top- en breedtesport past het ook bij onze ambitie om van Fryslân een Blue Zone, een van de meest vitale gebieden van Europa te maken.”

Jaap Stalenburg

Woordvoerder economie, werkgelegenheid, onderwijs, Europa, recreatie en toerisme, sociaal beleid, bestuur, participatie & veiligheid