2 maart 2013

Poepjes opnieuw aan de slag met plan Lemmer

Alle negen insprekers spraken tijdens de commissievergadering in Lemmer hun afkeuring uit over het Traverseplan. De avond voorafgaand aan de commissie waren velen hen al voorgegaan in een volle zaal in Hotel Iselmar, waar de gedeputeerde en ambtenaren de plannen toelichtten. En al was de kritiek divers -net als de aangedragen oplossingen- bewoners van Lemmer en de politiek waren het hartgrondig eens in hun kritiek over de geringe betrokkenheid van de inwoners en betrokkenen bij de planvorming en het gebrek aan onderbouwing.

Het Traverseplan, bestaande uit een aquaduct op de plaats van de Sylroedebrug en het opwaarderen van de bestaande weg met o.m. drie turborotondes en ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer moet de verkeershinder , die wordt veroorzaakt door de vele malen dat de brug over de Sylroede in het seizoen moet worden geopend, in de toekomst tegengaan. Wij hebben dit in de commissie een onaf plan genoemd. De keuzes worden onvoldoende onderbouwd. Je moet echt geen enkele andere oplossing weten, wanneer je de Lemsters met behulp van hoge bruggen van de ene kant naar de andere kant van het dorp wilt laten oversteken (met boodschappentassen, op de fiets, achter je rollator, kinderwagen of op je scootmobiel.) Bovendien vonden wij dat de suggesties van de Lemsters zelf om de (scheepvaart)problemen op te lossen moeten worden onderzocht. Ook moet het bedrijfsleven worden betrokken bij de planvorming.

Eind van het jaar zullen we opnieuw over de uitgewerkte plannen praten. Daarin zitten ook alternatieven om de noord door een natuurgebied en met een brug of aquaduct over of onder de Grutte Brekken en zuidelijk van Lemmer met een tunnel door de Lemsterbaai. Wij zijn daar in beginsel niet voor, vanwege de kwetsbare gebieden en omdat beide (dure) alternatieven nauwelijks zullen bijdragen aan de oplossing van de problematiek van het verkeer dat voor een belangrijk deel in Lemmer zelf moet zijn.