Door Provinciale Staten op 21 mei 2015

Overleg en besluit N359 Lemmer te summier

De motivatie van gedeputeerde Poepjes (CDA) om de snelheid van de N359 bij Lemmer niet te verlagen is volgens Statenlid Douwe Hoogland “te simpel”. Poepjes geeft aan een onderzoek naar snelheidsverlaging “niet logisch” te vinden. “Jo sizze dêrmei, wy kinne it wol ôfprate mar minsken hâlde har der dochs net oan”, redeneert Hoogland.

Betrek de omwonenden
Voor de PvdA is niet alleen de motivatie voor het besluit te summier. Hoogland wil ook weten of er wel met de inwoners van Lemmer gesproken is. Er is in oktober namelijk gekozen voor een N359-variant met een maatschappelijke ‘plus’ waarbij de omwonenden en de gemeente ‘De Friese Meren’ zouden worden betrokken. Hoogland: “Wy hawwe soargen dat de minsken net belutsen wurde. Der is bygelyks net mei de ynwenners praat oer it ferskil yn lûds- en miljeuoerlêst by in snelheidsferoaring.” Het verzoek van de PvdA om de Statenleden per kwartaal op de hoogte brengen van de gesprekken met inwoners en het gemeentebestuur werd door een meerderheid aangenomen.