Door Provinciale Staten op 31 mei 2023

Maidenspeech Christa Oosterbaan: ‘Balans is essentieel is in alles wat we doen’

Tijdens de Provinciale Staten van 31 mei hield Christa Oosterbaan haar maidenspeech, waarin zij regels rondom recreatie voorlopig ongewijzigd wilde laten om ze op een moment uitgebreid in Provinciale Staten te kunnen bespreken. Lees hier haar volledige speech terug.

Dank u wel voorzitter,

Balans, dat is een woord wat naar mijn idee essentieel is in alles wat we doen. In je privéleven, in je werk, bij politieke afwegingen. Zonder balans geen evenwicht.

Zelf ben ik daar 2 jaar geleden behoorlijk tegenaan gelopen. Jarenlang was die balans er niet, tussen allerlei privézaken en mijn politieke werk. Jongleren, daar was ik goed in. Alle ballen in de lucht houden en daar was ik trots op ook. Tel daarbij op een groot verantwoordelijkheidsgevoel en enorm sterke loyaliteit en dus vergat ik vaak mijzelf. Met als gevolg dat ik alle ballen moest laten vallen en een flinke burn-out had. Bijna 2 jaar heeft dat herstel geduurd en dat herstel is soms nog best fragiel. Je moet blijven oppassen om niet weer in dezelfde valkuilen te stappen.

Positief aan zo’n proces is, dat je er veel van leert. Over jezelf, de mensen om je heen en hoe je zaken aanpakt.

Ik kwam erachter dat ik bij politieke afwegingen wel altijd die balans zocht. Is dit een goede keuze voor alle inwoners? Hebben we alle voors en tegens wel goed meegenomen en in samenhang bekeken? Horen we niet alleen het geluid van de mensen of instanties die de weg naar politiek weten en durven te nemen? Wordt ook het belang van de mensen meegenomen die daarin niet zo goed georganiseerd zijn of een wat minder grote mond hebben?

Met andere woorden: is het algemeen belang hiermee gediend en zijn de zaken in evenwicht.

Want ook in de politiek geldt: is dat evenwicht weg, dan duurt het soms jaren voordat dat hersteld is.

Het leven en ik vermoed ook de politiek, is trouwens niet veel anders hier op het Friese vasteland, dan op een Waddeneiland.

Zoals bijna iedereen hier aanwezig ondertussen wel weet, kom ik van Terschelling, geboren en getogen. Ik zeg vaak dat Terschelling, Nederland in het klein is. Bijna alles wat aan de vaste wal speelt, speelt ook op het eiland. Soms in mindere mate, maar soms ook wel erger of heftiger omdat de gemeenschap zo op elkaar aangewezen is.

Dit alles maakt het leven op een eiland prachtig en tot een echt thuis. In de politiek zijn dingen veel eerder zichtbaar of bekend. Dus ook wanneer de weegschaal teveel één kant op slaat.

Wanneer de toeristische druk te hoog wordt, dan staat de leefbaarheid onder druk.

Komen er te weinig gasten, dan heeft dat grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Komen er teveel mensen van de vaste wal te wonen, dan is er woningnood voor vooral de jongeren en de beroepsbevolking.

Willen we extra bouwen dan staan natuur en landschap snel onder druk. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zuinig zijn op je ruimte en alles in samenhang bekijken dat is waar het om draait. Op een eiland, maar zeker ook in de rest van ons mooie Fryslân.

Zorgvuldige afwegingen maken bij de verdeling van onze ruimte. Wat doen we wel, wat doen we niet of minder.

Natuur, landschap, bebouwing en agrarische activiteiten, het hoort allemaal thuis in onze mooie Friese ruimte.

De komende jaren krijgen we enorme ruimtelijke opgaven op ons bord. Dat zorgt voor spanning en daarom is nu, nog meer dan anders, een zorgvuldige afweging van heel groot belang.

Om deze reden, voorzitter, dienen wij vandaag een amendement in om de wijzigingen die worden voorgesteld nog niet in de verordening Romte Fryslan op te nemen.

a, wij weten dat deze wijzigingen al opgenomen zijn in de nieuwe omgevingsverordening die 1 januari 2024 van kracht wordt, maar wij zien de omgevingsverordening als een levend document.

Het nu nog toevoegen van deze verruimingen aan de VRF, daar schieten de gemeenten en ondernemers weinig mee op. In de gemeenten zijn de bestemmingsplannen nog van kracht, welke eerst aangepast zouden moeten worden voordat een vergunning afgegeven kan worden. Dit is ook een traject van minimaal een paar maanden.

Daarnaast is er sinds september 2022, toen de omgevingsverordening werd vastgesteld, een aantal zaken een stuk duidelijker of bekrachtigd. Ik denk daarbij alleen al aan het net besproken FPLG en de Woondeal die gesloten is met minister de Jonge.

We weten dat deze een groot beslag op onze ruimte gaan leggen. Ook een aantal van de voorgestelde wijzigingen in de VRF zullen impact hebben op ons landschap. Wij zijn niet op voorhand tegen al deze verruimingen, al zitten er enkele bij die ons de wenkbrauwen doen fronzen, wel vinden we het belangrijk deze goed af te wegen tegen de andere genoemde ruimtelijke opgaven. Die ten tijde van vaststelling nog niet in zijn geheel of in volle breedte bekend waren.

Graag zien wij dan ook dat deze regels opnieuw geagendeerd worden, dat zullen we bij de agendacommissie inbrengen. Zodat we, als Provinciale Staten, de verruimingen die vandaag worden voorgesteld dan opnieuw met elkaar kunnen bespreken en afwegen.

In samenhang met de nieuwe feiten en dus in balans, omdat we zuinig met de ruimte moeten omgaan, om trots te kunnen blijven op ons prachtige Friese landschap.