Maak van Thialf een wetenschappelijke proeftuin

Door Provinciale Staten op 9 juli 2021

De oproep van Jac Orie, bewegingswetenschapper en de meest succesvolle Nederlandse Olympische sportcoach ooit, aan een gezelschap van lokale en provinciale politici plus Tweede Kamerleden op bezoek in ijstempel Thialf was luid en duidelijk. Thialf is meer dan alleen een financieel probleemdossier en moet veel meer aansluiting zoeken bij wetenschap en bedrijfsleven om de unieke status in Europa te verzilveren en uit de financiële sores te komen. In Sportstad Heerenveen gebeurt dit al. Het zou goed zijn als Sportstad Heerenveen meer gaat samenwerken met Thialf en dat Thialf zich aansluit bij de Sportagenda Noord.

Het probleemdossier Thialf kan alleen afgesloten worden als, in de woorden van D66 Tweede Kamerlid Jeanet van der Laan, ‘er een plan komt dat perspectief biedt’. Ook VVD’er Rudmer Heerema en Attje Kuiken (PvdA) zien dat als voorwaarde voor de meer dan noodzakelijke miljoenen-injectie vanuit het ministerie van VWS. En die miljoenen vanuit het rijk zijn nodig omdat er een winstgevend plan moet komen, voordat de stekker in december 2021 uit Thialf wordt getrokken. Een plan met ambitie dat succesvol is en waarvan het rijk de kosten moet gaan dragen.

Thialf kan méér dan alleen een topsportcentrum worden. De Coronacrisis heeft ons allemaal duidelijk gemaakt hoe groot het belang van een goede gezondheid is. In de komende periode is het cruciaal dat we hierover nóg meer te weten komen.

Daarom kan Thialf een wetenschappelijke proeftuin worden waar bijvoorbeeld het gezondheidseffect kan worden gemeten van cardiotrainingen bij jongeren. Er zijn volop aanwijzingen gevonden van het verband tussen een goede conditie, in combinatie met gezonde voeding, en een hoge weerstand.

Er zijn ook meer dan voldoende aanwijzingen dat de jeugd nu een beduidend mindere conditie én beweeglijkheid heeft dan leeftijdsgenoten 30 jaar geleden.

Het kan voor de volksgezondheid zeer waardevol zijn om daar de effecten van te onderzoeken én te bezien wat er nodig is om die negatieve trend om te buigen. Waarom kan dat niet in Heerenveen?

Thialf is uniek in Europa. Nergens is er een sportlocatie te vinden waar top- en breedtesport zo goed mixen en er unieke faciliteiten zijn waar ook Olympische judoka’s en turners gebruik van maken op hun route op weg naar de Olympische Spelen in Tokio. Er zouden ook meer wedstrijden georganiseerd moeten worden met toppers en talenten.

Daarom ook de oproep van ondergetekenden tot ‘omdenken’ bij de Thialf-leiding. Zet wetenschap en ondernemers aan tafel en maak een businesscase waarvan heel Nederland kan profiteren en dat onder de streep kan leiden tot een forse reductie van de bijdrages van provincie Fryslân en de gemeente Heerenveen, omdat het kabinet fors mee-investeert.

Gezamenlijk werd door de politiek gevraagd naar die toekomstvisie vanuit de directie op de topsportlocatie Thialf. Behalve het financiële antwoord over noodzakelijke Euro’s die nodig zijn om Thialf overeind te houden, is deze vraag volgens ons nu nog onvoldoende uitgewerkt in scenario’s. ‘Er is nog huiswerk te doen’, vatte de voorzitter van de RvC de discussie goed samen.

Wij vinden dat het ambitieniveau in Thialf omhoog moet. Als we daar het beste willen, is er een instelling uit de topsport nodig. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.

Wanda Ottens
Fractievoorzitter PvdA Heerenveen