Luchtruim herindelen vóór uitbreiding Lelystad Airport

Door Provinciale Staten op 27 januari 2018

“Lelystad Airport zelf staat niet ter discussie. Het laagvliegen wel.” Bij de eerste besluitvorming over de uitbreiding van het vliegveld in de Friese Staten sprak fractievoorzitter Remco van Maurik uit dat de PvdA vindt dat er duidelijkheid moet komen. “Mensen hebben het geloof verloren. Wees duidelijk. Het laagvliegen moet niet gebeuren.” De PvdA diende een motie mee in dat er eerst een herindeling van het luchtruim moet plaatsvinden voordat er extra vliegbewegingen plaatsvinden van en naar Lelystad Airport. Van Maurik: “Als de herindeling in 2021 kan, is dat prima. Als het pas later kan, is dat maar zo.” Een grote meerderheid van Provinciale Staten deelde deze mening. De motie werd aangenomen.

Overlast

Met de huidige plannen vliegen de vliegtuigen van en naar Lelystad Airport zodanig laag dat dit overlast zal veroorzaken. Mensen en natuur krijgen last van geluidshinder en de uitstoot van fijnstof. De vluchten zijn laag zijn ingedeeld omdat ze niet goed inpasbaar zijn in het huidige luchtruim. Herindeling van het luchtruim maakt hogere aanvliegroutes mogelijk.