7 maart 2024

Jaarverslag Steatefraksje 2023

“We hebben het afgelopen jaar ook al veel zien veranderen op het provinciehuis”

2023 stond in het teken van de verkiezingen. Met veel vrijwilligers is er door heel Fryslân campagne gevoerd. We willen als Statenfractie onze dank uitspreken voor al jullie inzet en enthousiasme. Helaas verloren we één zetel, wel werden we de tweede partij. De verhoudingen binnen de Staten zien er dit jaar totaal anders uit. Dat vraagt ook van ons een andere rol in de oppositie. Ik wil de waardering uitspreken voor alle fractieleden, die na de teleurstellende onderhandelingen de knop hebben omgezet en vol aan de slag zijn voor onze provincie. Ook grote dank aan Hetty, Erik, Anne, Jan en Douwe die ervoor gezorgd hebben dat iedereen snel en goed voorbereid aan de slag kon.

We hebben het afgelopen jaar ook al veel zien veranderen op het provinciehuis. Waaronder
helaas ook forse bezuinigingen op cultuur en mienskipsprojecten. Hierover maak ik mij zorgen. Wat eenmaal kapot is gemaakt in onze provincie krijg je niet snel meer terug. Het maakt ons ook strijdvaardig. In 2024 staat het nieuwe cultuurbeleid op de agenda en we blijven strijden voor de middelen en waardering van de sector. Juist in tijden van verharding hebben we de mensen in onze culturele sector meer dan nodig.

In deze tijd moeten we soms meer strijden voor onze idealen dan voorheen. Maar ik merk ook dat dat ons dichter bij elkaar brengt en het nieuwe energie geeft. Ik geloof ook dat juist deze tijd
kansen biedt voor veranderingen.

Edou Hamstra
maart 2024