Door Gewestelijk bestuur op 13 januari 2017

Hoe moet ik stemmen? Een uitleg in 6 stappen

Over de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer en het verkiezingsprogramma wordt dit weekend (14 en 15 januari) gestemd op het partijcongres. Stemmen kan vanuit de zaal, maar ook thuis vanaf de bank. Bij beide gaat dit via de digitale stemomgeving PvdAstemt.nl. Op deze website kun je niet alleen stemmen, maar ook via een livestream het congres bekijken (zie programma en blokkenschema). Om het stemmen op kandidaten, moties en amendementen voor iedereen zo eenvoudig mogelijk te maken vinden jullie hieronder een uitleg in zes stappen.

Hoe moet ik stemmen tijdens het verkiezingscongres? (download als pdf)

STAP 1: Ga naar de website mijn.pvda.nl (https://mijn.pvda.nl/)

Afbeelding 1. Inloggen op mijn.pvda.nl

STAP 2: Vul het e-mailadres in dat bekend is bij de PvdA en voer uw wachtwoord in

Weet u niet welk e-mailadres bekend is bij de PvdA? Ga op zoek naar een oude e-mail van de PvdA. Het e-mailadres waaraan dit bericht verstuurd is het e-mailadres dat bekend is bij het PvdA partijbureau.

Weet u niet meer wat uw wachtwoord is? Onder de knop ‘aanmelden’ staat een knop met de tekst ‘Wachtwoord vergeten’ (zie afbeelding 2). Klik hierop en vul vervolgens uw e-mailadres en de benodigde tekstverificatie in (zie afbeelding 3). De tekstverificatie betreft het overschrijven van een reeks cijfers/letters uit het erboven weergeven vakje.

U krijgt vervolgens per e-mail een link toegestuurd waarmee u het wachtwoord kunt wijzigen. Volg de instructies in deze e-mail en probeer vervolgens opnieuw in te loggen op mijn.pvda.nl (zie stap 1)

Afbeelding 2. Aanmelden bij mijn.pvda.nl

Afbeelding 3. Nieuw wachtwoord

STAP 3: Klik op de knop ‘Mijn Lidmaatschap’ (links bovenaan in het menu)

Afbeelding 4. Persoonlijke pagina mijn.pvda.nl

STAP 4: Kopieer of noteer de stemcode (12 cijfers) onderaan de tabel bij ‘Mijn Gegevens’

Afbeelding 5. Stemcode bij persoonsgegevens

STAP 5: Ga naar de website PvdAstemt.nl (https://www.pvdastemt.nl/)

Afbeelding 6. PvdA stemt.nl

STAP 6: Vul de persoonlijke stemcode in die u bij ‘Stap 4’ heeft gevonden en klik op ‘Inloggen’

Afbeelding 7. Inloggen met stemcode

Als het goed is bent u nu succesvol ingelogd. Is het niet gelukt? Neem dan contact op met de PvdA helpdesk via telefoonnummer 020-5512169.

Let op: Inloggen op pvdastemt.nl lukt alleen tijdens het congres op zaterdag 14 en zondag 15 januari.

EXTRA INFORMATIE

• Het partijcongres kunt u volgen via een livestream op pvdastemt.nl of via pvda.nl.
  • Als iets in stemming komt ziet u dat vanzelf op pvdastemt.nl. PvdA stemt is voor alle leden toegankelijk en werkt voor iedereen hetzelfde.
  • U kunt voor of tegen stemmen, en als u geen mening hebt kun u blanco stemmen. Alle stemmen tellen even zwaar: one man, one vote.
  • De stemming is zo lang open dat iedereen in de congreszaal heeft kunnen stemmen: u moet dus in die periode uw stem uitbrengen. De livestream heeft mogelijk een vertraging van maximaal vier seconden; bij het sluiten van de stemming wordt daar rekening mee gehouden.
  • Als de stemming is gesloten bekijkt de voorzitter van de vergadering (het presidium) de uitslag. U ziet op pvdastemt.nl dat de stemming is gesloten, en u ziet de stem die u hebt uitgebracht.
  • De voorzitter publiceert de uitslag. De uitslag wordt getoond op pvdastemt.nl en kunt u zien via de livestream.