‘Er kan meer gedaan worden om een nieuwe containerramp te voorkomen’

Door Provinciale Staten op 7 november 2021

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan meer doen om een volgende containerramp in de buurt van de Waddeneilanden te voorkomen. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) concludeert dat het ministerie meer kan doen met de aanbevelingen uit het MSC Zoë-onderzoek, omdat het Wad een speciale beschermde status heeft. De fracties van de PvdA, GrienLinks, SP en Partij voor de Dieren willen dat alles op alles gezet wordt om containerrampen te voorkomen en stellen daarom schriftelijke vragen.

Verregaandere maatregelen om Waddenzee te beschermen

Het OvV baseert zich op de richtlijnen van de International Maritime Organisation (IMO). Volgens de richtlijnen is er ruimte voor Nederland om veel verregaandere maatregelen te treffen dan wat er volgens het ministerie zelf mogelijk is. Daarbij kan het ministerie de status van de Waddenzee als Particularly Sensitive Sea Area benutten. “Dat betekent dat er meer gedaan kan worden om een nieuwe containerramp als met de MSC Zoë te voorkomen. Wij maken ons al langer hard voor meer maatregelen, bijvoorbeeld door de Kustwacht meer bevoegdheden te geven bij storm. Daarom vragen wij de gedeputeerde zich sterk te maken bij de minister om alle aanbevelingen van de OvV uit het MSC Zoë-onderzoek zo snel mogelijk op te volgen en de unieke status van het Waddengebied daarbij effectief in te zetten”, reageren de woordvoerders van de partijen.