Door Provinciale Staten op 20 november 2015

Eerlijk loon voor eerlijk werk op de bouwplaats

Als je wilt weten wat er leeft op de Friese bouwplaatsen, dan ga je schaften met bouwvakkers en luister je naar wat ze te zeggen hebben. De PvdA vraagt al langere tijd aandacht voor schijnconstructies en gesjoemel in de bouw. Remco van Maurik en Wanda Ottens bezochten de werkzaamheden aan De Centrale As in Garyp. Ze spraken er over eerlijk loon, de zware werkomstandigheden en het gebrek aan jongeren in de bouwsector.

Grote verschillen
Samen met vertegenwoordigers van vakbond FNV luisterden de Statenleden naar de ervaringen en problemen van de bouwvakkers. Duidelijk werd dat de bouwvakkers oneerlijke concurrentie ervaren van hun collega’s uit Oost-Europa en Turkije. Daarbij benadrukken ze dat het probleem vooral zit in de grote verschillen in loon. Ze willen simpelweg eerlijk loon voor eerlijk werk. De grenzen hoeven niet gesloten te worden voor buitenlandse bouwvakkers. Werken voor lagere lonen en tegelijk aan alle kwaliteitseisen voldoen is niet haalbaar.

Amper jongeren
De bouwvakkers vragen ook aandacht voor de pensioenleeftijd. Het liefst willen ze dat het weer mogelijk wordt om na 40 jaar werken te stoppen. De hoeveelheid fysieke problemen die sommigen al jaren ondervinden verontrustte Ottens. De politici werden eveneens gewezen op de leeftijd van de bouwvakkers. “Het is opvallend dat er veel oudere mannen rondlopen op de bouwplaatsen,” benadrukt Van Maurik. “We zien amper jongeren.” De PvdA zegt toe dat het blijft hameren op betere arbeidsvoorwaarden waaronder goed loon en aandacht voor de gezondheid. Ottens: “De provincie moet de regels voor bouwprojecten aanscherpen.”