Een klimaatpanel van jongeren

25 mei 2021

Iedere generatie staat als vanzelfsprekend op de schouders van voorgaande generaties. Dit heeft vaak heel goed uitgepakt. Sinds de Tweede Wereldoorlog is in ons land hard gewerkt aan de wederopbouw. En met veel successen. De welvaart is toegenomen, we hebben een bloeiende economie, de gezondheidszorg is sterk vooruitgegaan en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn echter ook zaken waar we minder blij mee zijn. Denk aan de opwarming van de aarde en de uitputting van milieu en natuur. Ook al is dit niet per se de schuld van Nederland of Fryslân alleen, toch zijn wij als generatie die heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling, niet in staat adequate antwoorden voor een oplossing te vinden.

Inmiddels heerst bij veel mensen wel het besef dat we anders moeten omgaan met onze aarde. Zeker onder de jeugd. Zij staan steeds meer op om zich te laten horen. Beeldend voorbeeld is Greta Thunberg. En jongerenorganisaties, waaronder de Jonge Klimaatbeweging, werden voor het eerst in de geschiedenis direct betrokken bij de kabinetsformatie. Ook in Fryslân is een groep jongeren actief, verenigd in de Klimaatcoalitie Fryslân. Zij organiseren zich en laten zich horen. Naar de mening van de PvdA volkomen terecht.

Op 26 mei aanstaande is voor de vergadering van Provinciale Staten de Startnotitie Klimaat en Energie geagendeerd. Statenleden spreken zich dan uit over hoe onze provincie de komende negen jaar uitvoering gaat geven aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord om in 2030 de CO2-uitstoot teruggebracht te hebben tot 45% en vervolgens tot 0 in 2050. Maar ook hoe de stijging van de temperatuur onder de 1,5 graden Celsius blijft.

En deze besluiten worden grotendeels genomen door mensen van 50 jaar en ouder. Dezelfde mensen die onbedoeld en ongewild hebben bijgedragen aan het probleem. Dezelfde mensen die het probleem tot nu toe niet hebben kunnen keren. Terwijl jongeren nog jaren te maken krijgen met de beslissingen die nu gemaakt worden.

Het lijkt de PvdA dan ook terecht de jongeren meer inbreng te laten hebben in de klimaatvraagstukken. De oplossingen werken door naar de toekomst. Naar hun toekomst. Dit geldt ook voor de ingrepen in het landschap, de bodem en het water. Allemaal richtingen waar nu de oplossingen worden gezocht voor klimaatherstel. Wij hechten sterk aan de bijdragen die de jongeren kunnen hebben. Daarom doen wij het voorstel om jongeren als stakeholder te laten participeren in het proces om te komen tot het energieprogramma*. Het panel kan de provincie gevraagd en ongevraagd advies geven over klimaat gerelateerde onderwerpen.

Laten we jongeren ruimschoots gelegenheid bieden mee te denken en mee te praten. Want de jeugd heeft de toekomst.

Erik de Groot
Statenlid PvdA
Woordvoerder duurzaamheid, milieu en klimaat

(📸 Unsplash / Callum Shaw)

*In het energieprogramma staan de provinciale ambities voor duurzame energie centraal. In 2030 wordt 33% van de Friese energie duurzaam opgewekt (in 2025 is dit 25%). In 2030 is 25% energie bespaard ten opzichte van 2010. In 2050 is 100% van de energie duurzaam opgewekt. Bij het maken van het Energieprogramma wordt met inwoners van Fryslân gepraat over de wijze waarop we deze doelen kunnen bereiken.