23 augustus 2013

€50 miljoen voor impuls Friese woningmarkt

De Statenfracties PvdA, CDA en FNP willen een impuls geven aan de Friese woningmarkt en daarvoor € 50 miljoen van de NUON-middelen beschikbaar stellen. “De ontwikkelingen in de demografie en in de zorg vragen om een oplossing op het gebied van wonen,” aldus PvdA Statenlid Tjerk Voigt. “We willen daarom de woonkwaliteit verbeteren en duurzamer maken.”

Doorstroming
Daarnaast moet de impuls de woonmarkt weer meer in beweging brengen. “Op dit moment stagneert de woningmarkt, er is geen doorstroming,” stelt CDA Statenlid Johan Apperloo. “Dat komt voor een deel doordat mensen moeite hebben om de financiering voor hun woning rond te krijgen. Daar willen we graag verandering in brengen. Naast een kwaliteitsverbetering levert de investering van € 50 miljoen lagere lasten op voor zowel bewoners als woningcorporaties, doordat de woningen duurzamer worden.

Karakteristieke panden
Binnen de € 50 miljoen moet eveneens worden gezocht naar ruimte voor het behoud van karakteristieke panden en kleinschalige landschapselementen. FNP Statenlid Jan Visser: “Het is belangrijk dat we ons Frysk cultureel erfgoed behouden.” Bij de behandeling van de kadernota 2014 op 3 juli 2013 willen PvdA, CDA en FNP voorstellen om € 50 miljoen beschikbaar te stellen voor de woningmarkt. Ook willen de drie partijen het college vragen om nader onderzoek te doen naar de gevolgen van de demografische ontwikkelingen, de gewenste doorstroming en de veranderingen in de zorg. Eind 2013 moeten de resultaten van dat onderzoek bekend zijn.