‘De beschikbaarheid van sociale huurwoningen moet omhoog’

Door Provinciale Staten op 31 augustus 2023

De Statenfractie van de PvdA vind het oplopende, en reeds grote, tekort aan sociale huurwoningen in Fryslân zorgelijk. De beschikbaarheid van voldoende sociale huurwoningen is van groot belang. In het door Provinciale Staten vastgestelde bestuursakkoord wordt geld voor wonen vrijgemaakt.

Daarom vraagt de PvdA ook aan het provinciebestuur of zij zich actief in willen zetten zodat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen in de komende tijd. Aanleiding hiervoor is het op 29 augustus verschenen onderzoek Planburo Fryslân is over de sociale huur in Fryslân. De vraag naar deze woningen is toegenomen, het aanbod is afgenomen, en meer mensen komen tussen wal en schip te zitten. Het probleem lost zichzelf niet op en vergt een grote en actieve rol van de overheid. Iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning in onze provincie.

Het Planburo Fryslân gaat in de komende tijd in gesprek met de corporaties, huurdersorganisaties en gemeenten. De PvdA vraagt de provincie waar kan een bijdrage te leveren en zich actief in te zetten om juist meer sociale huurwoningen beschikbaar te maken.