De rol van water

Door Provinciale Staten op 31 oktober 2020

Hoe houden wij onze waterrijke provincie op langere termijn bewoonbaar? Tijdens de Startnotitie Regionaal Waterprogramma vergaderde Provinciale Staten over de belangrijke rol van water in onze mooie provincie. Hetty Janssen (woordvoerder natuur en landschap) kon zich vinden in de startnotitie.

De PvdA wil het college drie belangrijke zaken meegeven voor het toekomstige waterprogramma:

• De sustainable development goals van de Verenigde Naties vragen om extra aandacht voor de kwaliteit van ons water. De provincie moet daarom met maatregelen komen om bedreigingen als bestrijdingsmiddelen en medicijnresten te weren uit ons grondwater.
  • Water is een een onlosmakelijk onderdeel van ons Fryske landschap. Dat Fryske landschap moeten we koesteren. De natuur moet niet verder verdrogen, een tekort aan water is een groter probleem dan te veel water. Met dat laatste zijn we gewend om te gaan, maar dat eerste, het tekort aan water wordt een uitdaging.
  • Het idee van ‘blauwe diensten’, waarbij boeren werken aan de waterkwaliteit van hun land, vinden wij interessant en wij willen dat de gedeputeerde hiernaar gaat kijken.

Kaderrichtlijn Water

Tijdens de Statenvergadering werd ook gedebatteerd over de Kaderrichtlijn Water (KRW). “Het is ontzettend pijnlijk dat we in Fryslân in 2027 niet voldoen aan de normen van de KRW”, reageerde Janssen. De KRW is de Europese richtlijn die de kwaliteit van de Europese Wateren voorschrijft. Een belangrijke oorzaak dat de normen niet gehaald gaan worden, is de fosfaatbelasting door jarenlange bemesting. “We lezen dat we de problemen met de waterkwaliteit niet snel kunnen oplossen. Maar onze ambitie moet wel overeind blijven. We zullen dus langer door moeten, we zijn er niet vanaf in 2027. Dat kan alleen als we voor 2027 de plannen en financiering klaar hebben. Ik wil dus afspreken dat Provinciale Staten deze plannen + financiering ruim voor 2027 toegezonden krijgt.”

Hetty Janssen

Statenlid