De ?️‍? hangt uit!

29 mei 2020

Het was een bijzondere week, die eigenlijk niet bijzonder had mogen zijn. Onze provincie mei een ‘iepen minskiep’, ’t bêste lân fan d’ierde, geldt niet voor iedereen.

Nog steeds ervaren onze inwoners met een LHBTI+ achtergrond vormen van discriminatie, geweld, pesterijen of andere nare bejegeningen. En met ernstige gevolgen, van uitsluiting tot zelfmoord, of pogingen daartoe. Onacceptabel, vindt de PvdA, en gelukkig velen met ons.

Het was hartverwarmend om te zien dat op vele plekken de afgelopen tijd de regenboogvlag werd gehesen in Fryslân, van gemeentehuis tot voetbalclub. Gezamenlijk laten wij in Friesland zien dat we een open samenleving zijn waar iedereen welkom is. Zich welkom mag voelen. Een thûs. Laten zien en doen, dat is de taak die wij als provincie hier hebben. Laten zien dat elkenien wolkom is in onze mooie provincie en zich veilig kan voelen en maatregelen nemen tegen acties die dat doel tegengaan.

Begin deze periode hebben we in het bestuursakkoord afgesproken dat er 800.000 projectsubsidie beschikbaar is voor projecten die bijdragen aan het verminderen van discriminatie, eenzaamheid of verbetering van de situatie van mensen die zorg nodig hebben. Begin dit jaar stelde gedeputeerde Douwe Hoogland 100.000 beschikbaar voor Roze Zaterdag – nu in 2021 – en met het uitroepen van Fryslân tot Regenboogprovincie deze week bouwen we verder, op weg naar ’t beste lân, foar elkenien.

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten