Blijf investeren in Doarpswurk!

Door Provinciale Staten op 20 september 2018

Doarpswurk moet blijven. De PvdA maakt zich ernstig zorgen over het voortbestaan van Doarpswurk. Jaarlijks maken vele dorpen, dorpsbelangen en dorpshuizen gebruik van de nuttige ondersteuning die Doarpswurk biedt. Daardoor kunnen dorpen bijvoorbeeld hun dorpshuizen openhouden, dorpsvisies opstellen en hun gemeenschappen duurzamer maken. Dorpen blijken bijzonder tevreden te zijn over de ondersteuning die Doarpswurk biedt. Dit blijkt ook uit de ingezonden brieven van verschillende dorpsbelangen die de afgelopen weken in deze krant stonden. De PvdA pleit voor het voortbestaan van Doarpswurk. Waarom kapot maken wat goed werkt?

Bewezen meerwaarde

Het voortbestaan van Doarpswurk wordt bedreigd door het afbouwen van de provinciale subsidie. Dit voorstel doet het college van de provincie Fryslân aan de Provinciale Staten. Zij worden in september gevraagd hierover een besluit te nemen. De PvdA vindt het wegbezuinigen van Doarpswurk geen goed plan. Als reden voor de bezuiniging schrijft het college dat er een nieuwe ‘netwerkorganisatie’ zou moeten komen. Totaal onduidelijk is wie deze netwerkorganisatie zal financieren en wat deze organisatie precies gaat doen. Ook zal het jaren duren voordat deze organisatie goed werkt. Daardoor dreigt er een groot gat te ontstaan in de ondersteuning van dorpen die veel ambities hebben om hun dorp leefbaar te houden en duurzamer te maken. Dit vindt de PvdA onwenselijk en ook onnodig. Juist omdat ook het college erkent dat Doarpswurk bewezen meerwaarde heeft.

Herkenbaar en bereikbaar

De PvdA pleit ervoor om Doarpswurk te laten voortbestaan. Daarom doen wij in september het voorstel doen om Doarpswurk provinciaal te blijven financieren. Doarpswurk is een bewezen organisatie die dorpen goed ondersteunt. Doarpswurk is herkenbaar en bereikbaar voor dorpsbelangen en dorpshuizen. Ze helpen bij het in stand houden van dorpshuizen, bieden belangrijke ondersteuning en advies en hebben een regionale netwerkfunctie richting overheden en andere organisaties. Wij roepen alle politieke fracties op zich aan te sluiten bij ons voorstel, zodat dorpen kunnen blijven rekenen op goede en continue ondersteuning.

Tjerk Voigt
Woordvoerder Leefbaarheid