Door Provinciale Staten op 8 maart 2015

Asscher: “Samenwerken aan groei en werkgelegenheid in Fryslân”

Ze waren van plan te gaan varen. Maar op de eerste mooie lentedag van het jaar bleef de familie Huitema van Huitema Woninginrichters thuis en verwelkomde minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Daar ontving hij uit handen van Jannewietske de Vries het MKB-plan ‘De krêft fan it MKB’. Nieuwsgierig? Download het MKB-plan.

Blijven groeien
Tijdens het bliksembezoek aan de Huitema’s sprak Asscher over het belang van ondernemerschap. Het zonnige weer illustreerde volgens hem de inhoud van het Friese plan. “We moeten blijven groeien en werkgelegenheid creëren. Hier help ik graag bij. Zo ga ik binnenkort in gesprek met Ferd Crone om te kijken wat we samen kunnen doen.” De reden dat de PvdA het plan bij de familie Huitema presenteerde is omdat zij, met twee zoons, hun bedrijfsopvolging goed voor elkaar hebben. Dat is lang niet bij alle Friese familiebedrijven het geval, zo schrijft de PvdA in het plan. Daarom wil het de komende vier jaar 300 MKB-bedrijven helpen met bedrijfsovername en zo 1700 Friese banen behouden.

Rode loper
Het onderwijs betitelt de PvdA als “dé sleutel tot succes”. Daarom is investeren in vernieuwend onderwijs en het samen optrekken van het onderwijs en het bedrijfsleven belangrijk voor de partij. Daarnaast wordt ingezet op meer export en behoud van Friese innovatie door het “vinden, ontwikkelen en bevorderen van exportgebieden”. In totaal wil het 26 miljoen euro investeren in het bedrijfsleven, zodat er 3.000 banen in Fryslân komen dan wel blijven. Goed werk in een innovatief en krachtig MKB. Dat is de ambitie die de PvdA nastreeft. Het MKB-plan ‘De krêft fan it MKB’ is de laatste van de drie ‘Plannen foar Fryslân’ die de partij presenteert. Eerder verschenen het zorgplan ‘Soarch foar elkenien’ en het woningplan ‘Wenjen foar elkenien’.

MKB-plan ‘De krêft fan it MKB’
(download pdf)