Actieplan senioren

7 maart 2023

We worden met zijn allen steeds ouder. De PvdA wil dat mensen in Fryslân langer vitaal kunnen blijven. Te vaak worden senioren gezien als kostenpost, terwijl hun bijdrage onmisbaar is voor de mienskip. Daarom wil de PvdA Fryslân:

Meldpunt voor senioren

Senioren zijn onmisbaar voor de mienskip. Hun bijdrage als mantelzorger, oppas of vrijwilliger houdt onze provincie draaiende. Veel senioren zijn nadat ze gestopt zijn met betaald werk nog bereid om actief te blijven in de mienskip. De PvdA wil dat er een provinciaal meld- en coördinatiepunt komt voor senioren die zich vrijwillig willen inzetten als mantelzorger, oppas of vrijwilliger. Hier kunnen zij ook terecht voor belangrijke informatie wanneer zij zelf hulp nodig hebben.

Praten met en niet over senioren

De provincie moet senioren betrekken bij het maken van beleid en tijdens de uitvoering. Dat kan door een regelmatig overleg met bijvoorbeeld een seniorennetwerk of seniorenraad.

In Fryslân kun je langer vitaal blijven

We willen van Fryslân een ‘Bloeizone’ maken. Blue zones zijn gebieden in de wereld waar mensen langer in goede gezondheid leven. De PvdA wil projecten faciliteren die gezond eten en bewegen stimuleren. Voor meer gezonde jaren is sociaal contact ook enorm belangrijk. Fryslân moet de provincie zijn waar mensen vitaal oud kunnen worden. Wij willen dat zoveel mogelijk senioren aan kunnen haken bij bloeizone-initiatieven. Bloeizones worden daar waar mogelijk uitgebreid en senioren worden uitgenodigd om mee te doen aan de initiatieven.

Een woning die bij je past

In Fryslân moet je kunnen wonen waar je hart ligt. Ook senioren moeten kunnen wonen in een woning die bij ze past. Daarom faciliteert de provincie initiatieven van senioren als groepswoningen, knarrenhofjes of tiny houses.

De openbare ruimte moet toegankelijk zijn

Bij het inrichten van de openbare ruimte houden we rekening met senioren. Zij moeten met hulpmiddelen als een rollator of scootmobiel overal kunnen komen. Het komt nog steeds voor dat hindernissen voor bijvoorbeeld auto’s (drempels, verhogingen), ook een hindernis voor mensen met een rollator, rolstoel of scootmobiel blijken te zijn. Dat moeten we voorkomen.

Iedereen moet digitaal mee kunnen doen

De overheid moet ook toegankelijk zijn voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en omgaan met een computer of smartphone. Het contact met de overheid mag voor hen geen obstakel zijn. Het plan van de PvdA en D66 in Provinciale Staten zal als basis dienen om deze obstakels weg te nemen.

De provincie zet zich in tegen ouderenmishandeling

Het komt te vaak voor dat senioren te maken krijgen met ouderenmishandeling. Wij willen dat de provincie zich inzet tegen ouderenmishandeling, bijvoorbeeld door samen te werken met betrokken partijen en toe te zien dat ouderen in Fryslân een melding kunnen maken wanneer het hen overkomt.

LHBTI+-discriminatie pakken we aan

Senioren die tot de LHBTI+-gemeenschap behoren, krijgen regelmatig te maken met discriminatie op plekken waar zij (tijdelijk) verblijven, zoals ziekenhuizen, revalidatiecentra of verpleeghuizen. Fryslân is een regenboogprovincie en de PvdA wil dat er beleid wordt gemaakt om discriminatie en uitsluiting tegen te gaan. Daarbij moet ook aandacht zijn voor discriminatie tegen LHBTI+-ouderen.