Manifest voor een sterk en sociaal Noord-Nederland

19 december 2022

Opgegroeid en thuis voelen wij ons in het Noorden. Een uniek gebied, met dorpen en steden waar we trots op zijn. Met mooie landschappen. Waar mensen nog naar elkaar omkijken. Dat is voor ons sociaal. Zorgen voor elkaar en waarderen wat voor ons echt waarde heeft. Zelf je boodschappen dichtbij kunnen doen. Meedoen met activiteiten in de buurt. Als we dat willen blijven doen, moeten we met een beter toekomstperspectief komen. Dit is van belang voor het hele Noorden. Daarin lijken we op elkaar. We staan hier uit liefde voor het Noorden.

Wij vinden dat wij eerlijker moeten delen in Nederland. Hier zijn teveel mensen die gebruik maken van de voedselbank. Het inkomen is hier relatief laag. De energierekening is hier het hoogst, terwijl de energie hier vandaan komt en onze huizen zijn beschadigd. De afstanden zijn hier groot. Dit vraagt om andere besluiten voor het Noorden.

We willen iedereen bij elkaar houden. We zijn trots op ons Noorden, ons thuis. Voor de toekomst van onze en komende generaties willen we een sociaal krachtig Noorden waarin je kan blijven wonen waar je hart ligt, een baan kan vinden die bij je past en een warm huis hebt. Een regio die goed bereikbaar en toegankelijk is.

We vragen daarom om nu sociale en eerlijke keuzes te maken, omdat het kan en omdat het moet:

1. Geef prioriteit aan goede verbindingen in en met Noord Nederland

Toegankelijk openbaar vervoer  is onmisbaar voor de brede welvaart. Daarom: investeren in de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en aanpak van het bestaand spoor tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden. En meer geld voor instandhouding én verbetering van de ov-verbindingen in de stad en op het platteland.

1. Wonen is een recht, wij voelen ons thuis in Noord-Nederland

Er zijn meer betaalbare woningen nodig in Noorden. Daarvoor is eerlijk beleid vanuit het Rijk nodig, met woningen die passen bij onze maatschappelijke opgaven.

1. We willen een eerlijke energietransitie.

We willen alle huizen van het aardgas af en iedereen ondersteunen om het energieverbruik terug te dringen. We dragen bij aan de energietransitie en wekken onze energie duurzaam en lokaal op met ruimte voor energiecoöperaties in wijken en dorpen. De armoede hier is beschamend en moet anders! Financiële ondersteuning voor verduurzaming, huurprijsplafonds voor slecht geïsoleerde woningen en compensatie en vermindering van de energiebelasting is hard nodig.

1. Elk dorp en elke stad in het Noorden heeft recht op goede basisvoorzieningen

De afstanden zijn hier groot. Dit vraagt om andere besluiten om onze zorg, vervoer, onderwijs en sport als basisvoorzieningen bereikbaar en betaalbaar te maken, ook op het platteland. Wij zijn trots op de verbinding die mensen hier hebben en vinden daarom dat er voor elke wijk en elk dorp een ontmoetingsplek moet zijn. We gaan voor een Noord-Nederland waarin iedereen gezond en gelukkig oud mag worden!

1. Met perspectief voor werk voor iedereen, benut al onze talenten!

In het Noorden hebben we meer én nieuw werk nodig, een passende baan voor iedereen. In het Noorden zijn teveel werkende armen en gezinnen die niet meer kunnen rondkomen. Dit is onacceptabel. Structurele oplossingen als de verhoging van uitkeringen en het minimumloon naar 14 euro zijn hard nodig om mensen de zekerheid te geven op een fatsoenlijk leven.