PvdA op werkbezoek in Opsterland

1 november 2022

Vrijdag 14 oktober brachten Erik de Groot, Hetty Janssen, Jaap Stalenburg en Jan Walrecht een bezoek aan Opsterland met Joke Brouwer-Wiarda (fractievoorzitter van PvdA Opsterland) en wethouder Libbe de Vries. We bezochten de Voedselbank, we door secretaris Jan Sietsma en penningmeester Ari van Dijk werden bijgepraat over de gevolgen van de energiecrisis voor de gezinnen die hier komen voor hulp. Het aantal gezinnen dat ingeschreven staat is sinds de zomer met maar liefst 35% gestegen, nadat het jarenlang ongeveer gelijk is gebleven. ‘Bij de gemeente staat er een crisisteam klaar voor januari, we weten nog niet wat er dan op ons af komt’, vertelde Libbe de Vries. De provincie kan vooral van betekenis zijn bij het voorkomen van armoede en schulden, kregen we mee van de aanwezigen.

secretaris Jan Sietsma en penningmeester Ari van Dijk

Fractielid van PvdA Opsterland Anja Wiersma is ook vrijwilliger bij de voedselbank

Bij het museum Opsterlân, gevestigd in een oud schoolgebouw waar verzetsstrijder Jan Eijsinga ooit docent was, hoorden we hoe de bezoekersaantallen nog niet op het niveau zitten van voor corona. Het museum wil dat veranderen en probeert zich op de kaart te zetten door het verhaal van de regio te vertellen. Ze willen bijvoorbeeld graag een grote tentoonstelling over Eijsinga organiseren. Daarbij proberen ze ook de samenwerking met andere musea op te zoeken. In het meseum bekeken we ook een unieke collectie aan kinderkleding uit Gorredijk die rond 1800 met sits (Indiase stoffen) is vervaardigd.

De collectie kinderkleding

In theater De Skans vertelde Emy Hogeboon ons meer over Bloeizone Bakkeveen, en hoe het de gezondheid van mensen in Bakkeveen heeft verbeterd. Door iedereen in het dorp te willen bereiken met de hulp die ze nodig hebben, proberen ze de gezondheidsverschillen te verkleinen. Hogeboom gaf ook aan dat ze resultaat zien bij de fittesten die regelmatig in het dorp georganiseerd worden: de gezondheid van mensen in Bakkeveen is verbeterd. In het Gorredijkse theater spraken we ook met directeur Atty Ekema over de uitdagingen en toekomstplannen voor het theater.

Bloeizone zorgt voor een betere gezondheid van de deelnemers in Bakkeveen

Het waren indrukwekkende verhalen over de gevolgen van de energiecrisis en toenemende armoede. Er gebeurt gelukkig veel in Opsterland om mensen te helpen.